خصوصیات واکسن تاثیر گذار بر سویه های جدید کرونا

یک گروه مشاوره سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌ای تازه توصیه کرده است که امسال (۲۰۲۳)، دزهای یادآور واکسن کووید ۱۹ برای هدف قرار دادن زیرسویه‌های XBB کروناویروس که در حال حاضر از بقیه سویه‌ها شایع‌ترند، به‌روزرسانی شوند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به گزارش رویترز، این گروه مشاوره تاکید کرده است که فرمولاسیون‌های جدید باید با هدف ایجاد واکنش‌های آنتی‌بادیِ بدن در برابر زیرسویه‌های XBB.۱.۵ و XBB.۱.۱۶ تهیه شوند.


همچنین تهیه و توسعه فرمولاسیون‌ها و پلتفرم‌های جدیدتر نیز برای مصون‌سازی بدن در برابر گونه‌های XBB باید مدنظر قرار گیرد.

این گروه با اشاره به اینکه براساس داده‌های جدید، نسخه‌ اولیه کروناویروس دیگر در جوامع انسانی در گردش نیست و واکسن‌هایی که سویه‌های اولیه را هدف قرار می‌دهند در برابر سویه‌های در گردشِ فعلی، مصونیت ناچیز ایجاد می‌کنند، پیشنهاد دادند که در تولید واکسن‌های آینده دیگر از سویه‌ اولیه کروناویروس استفاده نشود.

گروه مشاوره سازمان جهانی بهداشت که بر اعمال تغییرات مورد نیاز در ترکیب واکسن‌های جدید کووید-۱۹ در آینده نظارت دارد و در صورت نیاز این تغییرات را پیشنهاد می‌کند در این بیانیه خاطر نشان کرد: استفاده از واکسن‌های تاییدشده فعلی همچنان باید مطابق با توصیه‌های این سازمان ادامه پیدا کند.

واکسن‌های یادآوری که سال گذشته به توصیه این سازمان توسعه و توزیع شدند، دو سویه مختلف شامل امیکرون و همچنین سویه اولیه را هدف قرار می‌دادند.

منبع: ایسنا

خواندنی
شناسه : 351929
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا