شک به دل بازار افتاده است؛

بورس برجامی یا بورس مهندسی؟

پیش بینی بورس سخت ترین کار این روزها است. به نظر می‌رسید گزارش‌ مثبت شرکت‌ها بازار را به روند صعودی بازگرداند اما اتفاق دیگری شکل گرفت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به نظر می‌رسد غافلگیری‌های بورس همچنان ادامه دارد. پیش از این کارشناسان، انتشار گزارش‌های شرکت‌ها را یکی از محرک‌های بازار سهام و بازگشت به روند صعودی می‌دانستند. با این وجود در حالی که گزارش‌های منتشرشده در کدال بسیاری از شرکت‌ها مثبت بود اما بورس واکنش منفی نشان داد.


در حالی که در ابتدا روند شاخص مثبت بود اما فشار عرضه‌ها سبب شد تا روز گذشته در انتهای بازار شاخص با کاهش یک درصدی همراه شود و در ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار واحدی قرار گیرد.

برخی موضوع کاهش قیمت دلار و البته آغاز روند مذاکرات را عامل اصلی می‌دانند. اما واقعیت این است که به لحاظ بنیادی بازار برای رشد وضعیت مناسبی داشت.

فرضیه‌ای که همچنان وجود دارد؛ بورس مهندسی؟!

در همین زمینه احمد غلامرضایی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: به نظر می‌رسد بهانه‌هایی مانند پیشخور شدن سود یا روند کاهشی قیمت دلار نمی‌تواند دلایل کافی برای منفی‌های روز گذشته باشد.

وی می‌افزاید: گزارش شرکت‌ها خوب بود و پیش بینی بورس برای این هفته، روند متعادل مثبت بود. اما به یک باره فشار عرضه سبب می‌شود تا همچنان شائبه مهندسی در بازار وجود داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد یک موج یکسان و پرفشار عرضه شکل گرفت. فارغ از بنیاد شرکت‌ها و گزارش‌های آنها و به‌طور یکسان بر اکثر نمادها اثرگذاشت. اما واقعیت آن است که نمی‌توان دستکاری را قطعی دانست. همان‌طور که چند وقت پیش ریزش‌های تاریخی نیز به نوعی همراه با شائبه دخالت همراه بود. شاید این منفی‌ها هم در حد گمانه قابل بررسی باشد.

بازار سهام همچنان عقب است

غلامرضایی تصریح کرد: جاماندگی بازار هنوز هم بر سر جای خود باقی است. هنوز قیمت برخی سهم‌ها به سال ۹۹ هم نرسیده‌اند. سهام بسیاری از شرکت‌ها ارزنده است و هنوز معلوم نیست که چرا بازار را برای صعود کنترل می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: باید دانست که در هر حال بازار سهام راه خود را پیدا خواهد کرد. اما نمی‌دانم چرا تجربه نمی‌شود که این نوع برخوردها با روند بورس تنها به ضرر سهامداران و اعتماد آنها به این بازار است.

برق بورس می رود

طی دو روز گذشته تصویر نامه‌ای از طرف شرکت توزیع نیروی برق خطاب به شرکت‌های فولادی و سیمانی مبنی بر محدودیت برق از خرداد ماه تا انتهای تابستان منتشر شد. پیش‌بینی می‌شد که این نامه اثر منفی بر معاملات بازار سهام خصوصا بر روند قیمتی سهام شرکت‌های فولادی و سیمانی داشته باشد.

براساس نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خرداد تا شهریور امسال سهمیه‌بندی می‌شود. سه پیشنهاد شرکت توزیع برق، عبارت است از کاهش ۳۰ درصدی در ۳ ماه، کاهش ۶۰ درصدی در دو ماه یا کاهش ۹۰ درصدی در یک ماه. بدین ترتیب بازار با وجود شروع خوب، با رشد عرضه مواجه بود و شاخص‌های بورس سقوط کردند.

پیش بینی بورس: تحلیل تکنیکالی شاخص کل

شاخص کل بورس همچنان در محدوده دو میلیون و سیصد هزار واحدی قرار دارد. با نوسانات ایجادشده در این چند روز نشان داده که بازار تمایل دارد با توجه‌به گزارش ۱۲ماهه منتشرشده و فروش ماهانه شرکت‌ها برای اردیبهشت‌ تصمیمات درستی را اتخاذ کند. تا فرصت خوبی برای حضور در مجامع آتی داشته باشد.

اندیکاتور آر‌اس‌آی شاخص کل بورس تهران همچنان در محدوده‌های ۵۰ واحدی با خط روند صعودی خود درگیر است. با زد و خوردهایی همراه شده تا نشان دهد اوضاع‌واحوال فعلا در شاخص اندیکاتور در حالت تعادل قرار دارد.

اما از منظر تکنیکالی خط روند کانال سودی فرضی شاخص بورس تهران همچنان مورد حمایت قرار گرفته است. این حمایت ممکن است عدد شاخص را به اعداد و ارقام بالاتری برساند و شاخص در خردادماه سال جاری ارقام و اعداد بالاتر از دو میلیون و پانصد هزارواحدی را نیز به خود ببیند.

شاخص بورس تهران در هفته‌های گذشته با افتی که از خود نشان داد تا محدوده ۲۳ درصدی فیبوناچی موج قبلی خود اصلاح کرد. محدوده‌ای که در حال حاضر همه تکنیکالیست‌ها معتقد هستند به‌عنوان یک سطح حمایتی است و برای شاخص بورس تهران در نظر گرفته شده است.

حال باید دید با توجه‌ به حواشی ایجادشده برای بازار سرمایه و همچنین گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال توسط ناشران بورسی آیا شاخص بورس تهران در روزهای آینده تمایل دارد به اعداد و ارقام بالاتری برسد یا در همین محدوده‌ها رنج خواهد داشت؟

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 351968
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا