ترمز شاخص کل کشیده شد؛

بورس آماده صعود کلاسیک می‌شود؟

نگاهی به پیش بینی بورس از نظر کارشناسان در هفته گذشته نشان می‌داد که شاید این هفته معاملات سبزتری داشته باشیم. موضوعی که فعلا شکل نگرفته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، روز یکشنبه شاهد بهبود تقاضا در بورس و کاهش نسبی فشار عرضه بودیم. هر چند این موضوع را نمی‌توان به عنوان بازگشت قدرتمند بازار سهام به روند صعودی تلقی کرد. با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند که این موضوع می‌تواند حداقل از کاهش شدید شاخص کل جلوگیری کند.

پس از عقبگرد شاخص کل در هفته گذشته، معامله گران به پایان فاز اصلاحی بازار امیدوار بودند و خود را برای استارت لگ صعودی جدید آماده می‌کردند. اما نماگر‌های بازار از ابتدای هفته جاری همچنان نزولی هستند و اصلاح از لحاظ زمانی نیز به وقوع پیوسته است. به این ترتیب شاخص کل با افت ۰.۹ درصدی یک‌ماهه اردیبهشت را به پایان رساند. اگرچه در روز پایانی رشد ضعیفی داشت.

نیمه دوم بورس امیدوارکننده بود

بورس روز یکشنبه، با برتری فروشندگان کار خود را آغاز کرد و شاهد عقب‌نشینی نماگرهای بازار بودیم. اما به مرور تقاضا توانست بخشی از این کاهش را جبران کند. شاخص‌های بورس تهران نیز با برگشت به سمت بالا در وضعیت متعادلی قرار گرفتند.

نکته قابل توجه در معاملات دیروز، به افت قیمت سهم‌های دلاری شاخص ساز بازمی‌گردد، به دلیل ریزش شبانه قیمت دلار در واکنش به اختیارات جدید بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز، سهم های دلاری دیروز تقریبا منفی معامله شدند.

به گفته کارشناسان این روزها سرمایه‌گذاران به نمادهای شاخص‌ساز بازار سرمایه تقریبا با نگاه بدبینانه نگاه می‌کنند و سهامداران خرد در حال ورود به سهم‌های کوچک بازار هستند.

پیش بینی بورس ؛ بازار چه زمانی وارد فاز صعودی می شود؟

محمد غفوری در گفت و گو با جهان صنعت می‌گوید: طی چند روز گذشته فشار فروش سنگینی در بازار شاهد بودیم. خوشبختانه طی دو سه روز کاری گذشته از این فشار فروش کاسته شد و روز گذشته بورس برگشت نسبتا خوبی داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می افزاید: در حال حاضر نقدینگی بین صنایع مختلف در گردش است. در همین ریزش های اخیر هم بانکی ها دارای حجم معاملمات خوبی بودند. برای مثال بانک ملت نه تنها ریزش چند روز خود را جبران کرد بلکه ۲۰ درصد رشد داشت.

وی تاکید می کند: این موضوع نشان می دهد بازار نسبت به شرکت ها و بنگاه هایی که گزارش های مالی خوبی داشتند اقبال نشان داده و برایش اهمیت دارد.

غفوری با بیان اینکه جو مثبتی روی گزارش های مثبت در صنایع سودساز حاکم خواهد شد، می افزاید: با توجه به اینکه ارزش معاملات نسبت به میانگین افت داشته است باید در مورد پیش بینی بورس احتیاط کرد. یکی از ملاک های صعود بازار نزدیک شدن ارزش معاملات به میانگین ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومانی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می کند: اگر ارزش معاملات پایین باشد، همچنان بازار به صورت نوسانی خواهد بود و نقدینگی از صنعت به صنعت چرخش خواهد کرد. مادامی که شاخص بالای ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد تثبیت نشود بازار روند نوسانی خواهد داشت.

غفوری تشریح کرد: مادامی که شاخص بالای این عدد تثبیت نشود بازار به صورت الاکلنگی روزهایی منفی و روزهایی مثبت خواهد بود. بنابراین برای شروع یک رالی صعودی نیاز است که به تثبیت عدد شاخص بالای ۲ میلیون و ۴۰۰ امیدوار باشیم.

تحلیل تکنیکالی شاخص کل

 شاخص بورس تهران چند روزی است که در محدوده دو میلیون سیصد هزار واحدی قرار دارد. شاخص اندیکاتور RSI شاخص کل در محدوده ۵۰ واحدی قرار گرفته است. محدوده‌ای که به‌عنوان سطح تعادلی شناخته می‌شود. تکنیکالیست‌ها نیز معتقد هستند تا زمانی که این اندیکاتور در این محدوده‌ها قرار بگیرد نشان از تعادل بازار دارد و از هیجان بیش خرید و هیجان بیشتر فروش دور  شده است.

خط روند اندیکاتور RSI نشان می‌دهد باوجود اینکه در روزهای گذشته روبه‌پایین شکسته شد؛ اما به اعتقاد خیلی از تکنیکالیست این شکست به‌عنوان یک شکست غلط مطرح شده است و امیدوار هستند که شاخص بورس تهران بتواند از این محدوده‌ها مورد حمایت قرار بگیرد و به اعداد و ارقام بالاتری برسد.

 از دیدگاه بلندمدت خیلی از اهالی بازار سرمایه معتقد هستند که ممکن است یکی از الگوهای کلاسیک در شاخص بورس تهران ایجاد شود. یعنی به‌اندازه افت ایجاد شده از سال  ۱۳۹۹ به‌عنوان قله تا تقریباً محدوده خردادماه ۱۴۰۰ به‌عنوان دره، پس از شکست مقاومت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارواحدی رشد داشته باشیم. بر این اساس ممکن است شاخص بورس تهران می‌تواند بالاتر از سطح ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد.

 اما ترس قطع برق به همراه مشکلات تابستانی برای صنایع مختلف کمی دست خرید را در این روزها کوتاه می‌کند.

نرخ دلار، گزارش ماهانه شرکت‌ها که تا چند روز آینده در سامانه کدال قرار می‌گیرد و گزارش ۱۲ماهه شرکت‌ها که در سامانه کدال منتشر شده حاکی از آن است که فعالان بازار سرمایه در حال آماده کردن پرتفوی خود را برای فصل مجامع هستند تا علاوه بر استفاده از نوسانات روزهای آینده بتوانند سودهای نقدی خوبی را از مجامع دریافت کنند.

باید این موضوع را نیز در نظر داشت که بازه زمانی حداکثر هشت ماه پرداخت سود نقدی شرکت‌ها به چهار ماه کاهش پیدا کرده است و این موضوع خوبی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 352120
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

  1. ۳ سال است بازار را منفی و سرمایه مردم و سهامداران را بی ارزش کردند این موضوع باعث شد مردم در جهت حفظ ارزش سرمایه شان به سمت خرید کالاها به خصوص سکه و خودرو و مسکن و ارز و لوازم خانگی و خودرویی و……روی بیاورند وموجب تورم و رشد بی رویه قیمت مسکن و خودرو وسکه انهم بین ۱۰ تا ۳۰ برابری در مدت ۳ سال شوند بورس دستوری به اقتصاد کشور و حقوق مردم اسیب زد

    1. بورس همیشه اماده است ولی برای منفی اخه بازور شاخص را‌‌ مثبت نگه داشتن که فایده ندارد.هر سهمی با کم رمقی شاید دو صدوم مثبت شود و در هنگام منفی بیشترین دامنه را منفی میخوره یعنی باقدرت تمام . کلمات عجین شده با بورس هم که هست . حباب ، اصلاح، برجام، ارز و طلا ، تغیر مالکیت، قیمت خوراک، قیمتهای جهانی.چه خوب است بورس تعطیل شود افراد دیگر مثل من روح و روان وسرمایه شان نابود نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا