هشدار وقوع سیل و احتمال آبگرفتگی معابر در این استان‌ها

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق، احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در غالب استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان هشدار داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از نفوذ سامانه بارشی، ناپایداری‌های محلی همراه رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک از پنجشنبه تا شنبه ( ۴ تا ۶ خرداد) خبر داد.


این شرایط جوی روز پنجشنبه در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، لرستان، شمال ایلام، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران، مازندران، گیلان، مرکز و غرب کرمان و شمال هرمزگان، جمعه در اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، مرکزی، لرستان، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، قزوین، البرز، تهران، قم، شمال و مرکز کرمان، شمال فارس و ارتفاعات و دامنه در استان‌های سمنان، مازندران و گیلان و شنبه دراردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه غربی کرمان، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه در استان‌های البرز، تهران، سمنان، مازندران، گلستان و گیلان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی، احتمال آبگرفتگی معابربه شکل محدود، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، وقوع صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاک، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان

این سازمان همچنین در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گردوغبار، وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک از چهارشنبه تا شنبه ( ۳ تا ۶ خرداد) خبر داد.

این وضعیت جوی روز چهارشنبه درنوار شرقی خراسان جنوبی، شمال و جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، پنجشنبه در نوار شرقی خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، جمعه درشمال شرق گلستان، شمال غرب خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان و شنبه در بوشهر، غرب فارس، جنوب سیستان و بلوچستان، ایلام، جنوب سمنان و شمال اصفهان پیش‌بینی می‌شود. 

بر اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند./ایسنا

عمومی
شناسه : 352596
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا