مصافحه کانادا و عربستان پس از ۵سال

کانادا و عربستان سعودی تصمیم گرفته‌اند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به نقل از رویترز، کانادا و عربستان سعودی پس از اختلافاتی که از سال ۲۰۱۸ اوج گرفت، اکنون تصمیم گرفته‌اند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.


اختلافات دیپلماتیک میان کانادا و عربستان در سال ۲۰۱۸ زمانی آغاز گردید که سفارت کانادا در ریاض خواستار آزادی فوری فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی شد و این درخواست به تنش لفظی میان دو کشور انجامید.

کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد که با احیای کامل روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی و تعیین سفرای جدید موافقت کرده است تا به پیامدهای مناقشه سال ۲۰۱۸ که به روابط و تجارت دو کشور لطمه زد، پایان دهد.

گفته شده است که این اقدام پس از گفتگوهای میان «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه اجلاس سران مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در بانکوک در نوامبر سال گذشته صورت گرفت.

یک منبع دولتی مطلع از این توافق که مجاز به صحبت درباره جزئیات کامل این موضوع نبود، گفت: «تدابیر تجاری تنبیهی کانادا علیه عربستان برداشته خواهد شد.»

اختلافات میان کانادا و عربستان در سال ۲۰۱۸ چند ماه پیش از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی آغاز شده بود. این اختلافات از زمانی آغاز شد که سفارت کانادا در ریاض خواستار آزادی فوری فعالان حقوق زنان شد که توسط عربستان سعودی بازداشت شده بودند. این امر ریاض را بر آن داشت تا سفیر خود را از اوتاوا فراخواند و از بازگشت سفیرش به کانادا جلوگیری کند و تجارت جدید با کانادا را نیز ممنوع کرد. پیش از آن نیز کانادا اقدامات تجاری تنبیهی علیه عربستان را آغاز کرده بود.

بر اساس این گزارش، تصمیم مقامات کانادا و عربستان برای احیای روابط دیپپلماتیک تحت تأثیر تمایل دو طرف برای احیای روابط بین دو کشور بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک صورت گرفته است.

عادی سازی روابط کانادا و عربستان در حالی صورت می‌گیرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در تلاش است تا پادشاهی کشور خود را به عنوان یک بازیگر منطقه‎‌ای با استفاده از جایگاه خود به عنوان یک غول انرژی در جهان وابسته به نفت حفظ کند. جهانی که وابستگی‌اش به انرژی‌های فسیلی و نفت پس از جنگ اخیر در اوکراین بیش از گذشته عیان شد.

یک منبع آگاه دولتی در کانادا در این ارتباط گفته است: «ما در سال‌های اخیر دیده ایم که عربستان یک بازیگر مهم جهانی است. عربستان سعودی به تخلیه کانادایی‌ها (در سودان) کمک کرد و آنها همچنین نقش مهمی در یافتن راه حلی برای درگیری در آنجا ایفا می‌کنند.»

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا هم گفته است: «ما برای یافتن راه‌حل‌های جهانی برای مشکلات جهانی باید با افرادی که همیشه در همه چیز با آنها موافق نیستیم، گفتگو کنیم». براساس گزارش‌ها قرار است «ژان فیلیپ لینتو» به عنوان سفیر جدید کانادا در ریاض منصوب شود./خبرآنلاین

سیاسی
شناسه : 352681
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا