بر اساس گزارش مرکز آمار؛

روستاهایی که گران‌تر از شهر شدند

آنگونه که آخرین گزارش مرکز آمار از تورم نشان می‌دهد،‌ تلخی تورم برای خانوارهای روستایی بیش از شهرنشینان بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس گزارش جدید مرکز آمار شتاب افزایش قیمت‌ها در اردیبهشت ماه کمی کاهش یافت. به گونه ای که تورم ماهانه و تورم‌نقطه به نقطه در این ماه نسبت به فروردین، ارقام پایین‌تری را ثبت کرده‎‌‌است.

نگاهی به جزئیات آمار منتشر شده نشان می‌دهد که در میان کالاهای اساسی،‌ گوشت قرمز رکورددار افزایش قیمت است. همچنین روستاییان طعع تلخ تورم را بیش از خانوارهای شهری تجربه کرده‌اند.

تورم نقطه به نقطه نزولی شد؟

تورم نقطه‌به‌نقطه کل خانوارهای کشور در اردیبهشت امسال به ۵۴.۶ درصد رسیده که نسبت به فروردین کاهش حدود ۰.۹ واحد درصدی را نشان می‌دهد. به بیان دیگر هزینه خانوارهای کشور به طور میانگین در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، افزایش ۵۴.۶ درصدی را تجربه کرده است. این برای اولین بار از مهر ماه سال گذشته است که تورم‌نقطه به نقطه کاهشی شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در دومین ماه سال،‌ برابر با ۷۶.۱ درصد بوده است. این رقم نسبت به ماه گذشته کاهش ۲.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد. تورم‌نقطه به نقطه کالاهای غیرخوراکی نیز با کاهش ۰.۴ واحد درصدی نسبت به فروردین، ۴۵.۱ درصد گزارش شده است.

در میان گروه‌های مختلف کالاها، میوه و خشکبار با ثبت تورم نقطه‌به‌نقطه ۲۰۲.۵ درصدی رکورددار محسوب می‌شود. پس از آن گوشت قرمز با تورم‌نقطه به نقطه ۱۲۲.۴ درصدی قرار دارد.

گوشت قرمز رکورددار افزایش قیمت ماهانه

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه اردیبهشت برابر با ۲.۸ درصد بوده‌است. این رقم برای فروردین ۳.۷ درصد گزارش شده بود که حاکی از کاهش ۰.۹ واحد درصدی است.

میانگین قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اردیبهشت نسبت به فروردین افزایش ۲.۶ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که تورم‌ماهانه این گروه کالایی در فروردین برابر با ۴ درصد بود. همچنین تورم‌ماهانه کالاهای غیر خوراکی در اردیبهشت با کاهش ۰.۷ واحد درصدی نسبت به فرودین،‌ به ۲.۸ درصد رسیده است.

در میان کالاها و خدمات مختلف،‌ گروه خدمات حمل و نقل عمومی با ثبت تورم ماهانه ۱۳ درصدی رکورددار است.

در میان کالاهای اساسی نیز گوشت قرمز در این ماه به طور میانگین ۶.۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

روستاییان تورم را بیش‌تر حس می‌کنند

هرچند بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه اردیبهشت خانوارهای روستایی نسبت به خانوارهای شهری کم‌تر بوده، اما به طور کلی روستاییان شرایط تورمی سخت تری را تجربه می‌کنند.

تورم ماهانه خانوارهای روستایی در اردیبهشت ۲.۶ گزارش شده که نسبت به فروردین،‌کاهش ۱.۸ درصدی را نشان‌ می‌دهد. در نقطه مقابل تورم‌ماهانه خانوارهای شهری در اردیبهشت برابر با ۲.۶ درصد گزارش شده است. این رقم نسبت به فروردین ماه،‌کاهش ۰.۸ واحد درصدی را تجربه کرده است.

با وجود تورم ماهانه کم‌تر، بررسی تورم‌نقطه به نقطه نشان می‌دهد که هزینه خانوارهای روستایی در یک سال گذشته، ‌افزایش شدیدتری را تجربه کرده است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی در اردیبهشت با کاهش ۰.۷ واحد درصدی نسبت به فروردین برابر ۶۰.۳ درصد بوده است. در نقطه مقابل،‌ تورم‌نقطه به نقطه خانوارهای شهری در دومین ماه سال برابر با ۵۳.۶ درصد بوده که حاکی از کاهش ۰.۹ واحد درصدی نسبت به فروردین است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویژه اقتصاد کلان
شناسه : 352710
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا