تاسیس آکادمی «هم‌آفرینی آینده» در روزنامه «جهان‌صنعت»

رویای من هم‌آفرینی آینده ایران در گام اول و جامعه بشری در مرحله بعدی است.

حسین ساسانی*

رویای من هم‌آفرینی آینده ایران در گام اول و جامعه بشری در مرحله بعدی است. باور دارم ساختن آینده فقط و فقط با در کنار هم بودن و حرکت همدلانه با نگاه به جلو امکان‌پذیر است. همچنین، داستان زندگی‌ام مرا به این درک و شناخت رسانده است که ساختن آینده و توسعه کشور از طریق ایجاد کسب‌وکارهای ماموریت‌محور بر پایه ارزش‌هاست، نه از طریق برنامه‌ریزی‌های کلان دولتی. کسب‌و‌کارها با توانمندی درونی و رهبری با اصالت می‌توانند الهام‌بخش کارکنان شوند تا آنان با انگیزه کار کنند. کارکنان باانگیزه و شایسته می‌توانند نوآوری داشته باشند که منجر به محصولات و خدمات بهتر شود و مشتریان خشنود برای کسب‌و‌کار درآمد پایدار ایجاد می‌کنند و جمع درآمد کسب‌و‌کارها به افزایش درآمد ملی و سرانه منتهی می‌شود.

بنابراین هم‌آفرینی آینده کسب‌و‌کارها در اولویت فعالیت‌های من قرار دارد. ما باید بتوانیم با اندیشه‌ورزی، ایده‌پردازی و الهام‌گرفتن از تجربه‌های درونی و چالش‌های محیطی، گوش و دل و تفکرمان را در قالب یک اجتماع انسانی روی اهداف و کارمان متمرکز ‌کنیم و با پرسش‌گری، کنجکاوی و تاب‌آوری، دریچه‌های جدیدی به روی تعلقات و داستان‌های فراوان و بی‌پایانی که جهان برای‌مان دارد بگشاییم و اهداف زیر را محقق کنیم.

۱) در سازمان‌ها بین تفکر و تجربه پلی ایجاد شود و از طریق یاددهی و یادگیری، مربی‌گری، منتورینگ، رهبران و کارکنان سازمان‌ها بتوانند خود را کشف کنند و خویشتن را با اصالت رهبری کنند تا هم خودشان و هم سازمان‌شان در مسیر درست و پایدار بماند.

۲) رهبران سازمان‌ها برای بازی در زمین پارادایم جدید، که عرصه ناپایداری، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام است آمادگی لازم را کسب کنند و سازمان‌شان را از «سازمان استراتژی‌محور» به «سازمان استراتژی‌آموز» تغییر جهت دهند و چابکی و سازگاری را پیشه خود کنند.

۳) با پی‌کنی یک فرهنگ سازمانی سرآمد مبتنی بر پذیرش ایده‌های مختلف، تنوع‌گرایی و تفاوت‌های فکری میان افراد همسویی به وجود آید و سازمان به‌گونه‌ای آرایش داده شود که آدم‌ها هرصبح به اشتیاق آمدن به آنجا ازخواب برخیزند.»

۴) با پیوند دادن محصول و نتایج کارها به عملیات، رهبران و کارکنان سازمان با کارشان آمیختگی و دلبستگی بیشتری داشته باشند و پیوند عمیق بین خود و سازمان‌شان ایجاد نمایند تا محیط پیرامون و جهان جای بهتری برای زندگی شود.

۵) مقصود سازمان‌ها را با مقصود افراد همسو شود تا معنا و قصد آدم‌ها از کار، با معنا و هدف سازمان یکی شود. نتیجه این همنوازی، آزاد شدن پتانسیل عظیم نوآوری، دلبستگی و مشارکت افراد خواهد بود و موتور محرکه‌ای می‌شود تا همه در راستای استراتژی و قصد بنیادین به ‌حرکت درآیند.

برای عملیاتی کردن این دیدگاه، تاسیس یک آکادمی با ماموریت «هم‌آفرینی آینده» با مجموعه‌ای از اتاق‌های فکر و مضامین استراتژیک و با حضور داوطلبانه رهبران، مدیران و کارشناسان برجسته شرکت‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و جوامع مردم‌نهاد ضروریست. این آکادمی باید کمک کند تا خودمان را توانمند کنیم، راه‌های توانمندسازی کسب‌و‌کارها را بیابیم، مسائل و موانع سیستماتیک و بنیادین در فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی را شناسایی کنیم، راهکارهای عملی برای برداشتن موانع و مشکلات پیدا کنیم، پیاده‌سازی راه‌کارها را طراحی کنیم و تمام این مراحل را گام به گام به اشتراک بگذاریم و از ظرفیت‌های موجود رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی بهره‌مند شویم.

یکی از این ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی «روزنامه جهان‌صنعت» است. این رسانه با نگاه نقادانه خود به سیاستگذاری‌های صنعتی و اقتصادی آمادگی دارد تا با ایجاد آکادمی هم‌آفرینی آینده‌ به تولید و انتشار محتوایی بپردازد که به توسعه کسب‌و‌کارها، گسترش فضای رقابتی، ارتقای بخش خصوصی، توسعه مکانیسم‌های بازار و کاهش نقش دولت در امور اقتصادی می‌انجامد، اقدام نماید.

من به نمایندگی از روزنامه «جهان‌صنعت» در نقش عضو شورای سیاستگذاری و از طرف شما بزرگواران آمادگی دارم تا اتاق‌های فکر را سازماندهی کنم. اتاق فکرهایی همچون؛ اتاق فکر توانمندسازی بخش خصوصی، اتاق فکر توسعه فضای رقابتی، اتاق فکر توانمندسازی کسب‌و‌کارها. اتاق فکرها در ساختار و سازمان روزنامه «جهان‌صنعت» پیش‌بینی ‌شده که با همکاری‌ همدلانه تیم این رسانه، به ویژه جناب آقای دکتر سعدی صاحب امتیاز و مدیرمسوول روزنامه همراه خواهد بود که در همین‌جا از حسن نظر و پذیرش این ایده از ایشان سپاسگزاری می‌کنم.

* نظریه‌پرداز توسعه پایدار

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 352881
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا