هواشناسی ایران ۶ خرداد ۱۴۰۲؛

استان‌های غربی از امروز منتظر ورود گردوخاک باشند

سازمان هواشناسی با صدور هشدار برای استان‌های جنوبی و نفوذ گردوخاک از کشورهای همسایه غربی نسبت به کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید نیز هشدار صادر کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی روزهای شنبه و یکشنبه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، سمنان، مازندران، برخی مناطق شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.


دوشنبه در ارتفاعات شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان و سه‌شنبه علاوه بر این مناطق در ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

چهارشنبه نیز در شمال غرب، برخی مناطق غرب، سواحل غربی خزر و دامنه‌های البرز مرکزی بارش روی خواهد داد. طی ۲ روز آینده در برخی مناطق استان‌های غربی کشور پدیده گردوغبار پیش‌بینی شده است. امروز و فردا شرق خلیج‌فارس،‌ تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد تا حدود ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج تا ۲ متر

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۶

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد تا حدود ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج تا حدود ۲ متر بویژه در تنگه هرمز و با تاکید بر بعدازظهر شنبه تا بامداد جمعه.

منطقه اثر: شنبه و یکشنبه : مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و صیادی، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی را ساحل.

توصیه: اجتناب از فعالیت‌های شنا و غواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی و انجام فعالیت‌های تفریحی به‌ویژه در جزایر، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل.

توصیف سامانه: نفوذ گردوخاک

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۶

نوع مخاطره: نفوذ گردوخاک از کشورهای همسایه غربی (به ویژه به نواحی مرزی)، غبار محلی.

منطقه اثر: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار، احتمال تاخیر پروازها.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، به ویژه اشخاص آسیب پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق مقررات.

تسنیم

عمومی
شناسه : 352901
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا