وزیر اقتصاد خبر داد؛

دولت مصوبه مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را اصلاح می‌کند

خاندوزی‌ گفت: دولت به زودی مصوبه مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی ‌ها را اصلاح می‌کند اما هنوز مشخص نیست که چه اصلاحیه‌هایی انجام خواهد شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مصوبه هیات وزیران درباره تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت  شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی توسط بانک مرکزی را مغایر قانون دانست.

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیئت وزیران، خطاب به رئیس‌جمهور آورده «تعیین نرخ تسعیر ارز شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستندا به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

۱ – با نظر به جزء «۲» بند «س» تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که «نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای.تی.اس)» را به عنوان نرخ محاسباتی برای دستگاه‌های اجرایی می‌داند، صدر مصوبه مبنی بر ملاک بودن «آخرین نرخ‌های سامانه نیما» از حیث تغییر مبنای محاسبه، مغایر قانون است.

۲ – مطابق با بند «ت» ماده (۲۰ ) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور – مصوب ۱۳۹۵ – که «نظام ارزی کشور را «شناور مدیریت شده» می‌شمرد، تعیین «میانگین نرخ تسعیر ارز اعلامی بانک مرکزی» به عنوان مبنای محاسبه از آغاز سال ۱۴۰۲ به بعد، با قطع نظر از مواجه بودن این عبارت با ابهام، از این حیث که متفاوت با روش پیش‌بینی شده در قانون می‌باشد، مغایر قانون است.»

آنگونه که خبرگزاری تسنیم گزارش کرده، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که اخیرا رئیس مجلس مصوبه دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را باطل کرده، با توجه به اینکه دولت با هدف کنترل قیمت‌ها نرخ پایه خوراک را بر‌اساس ۲۸۵۰۰ تومان لحاظ کرده، آیا رویه دولت تغییری می‌کند؟ اظهار داشت: این مصوبه باطل نشده، بلکه هیات تطبیق مجلس ایراد گرفته که باید دولت مرتفع کند.

سید‌احسان خاندوزی‌ افزود: دولت بزودی مصوبه مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها را اصلاح می‌کند اما هنوز در واقع مشخص نیست که چه اصلاحیه‌هایی انجام خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبورسنفت و پتروشیمی
شناسه : 352986
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا