رییس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان تهران؛

ارزیابی از شرکت های دانش بنیان نیاز به بروزرسانی دارد

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان تهران: در شرایط فعلی معاونت علمی و فناوری به صورت مطلق وظیفه صدور مجوز برای شرکت های دانش بنیان را برعهده دارد. در حالی که بهتر است روند صدور مجوز برای شرکت های دانش بنیان تسهیل شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به زعم کارشناسان، دانش بنیانی فقط در حوزه تکنولوژی و بخش فنی شرکت ها مطرح نیست و جوانب مختلفی دارد. این امر می تواند در فرآیندهای بازاریابی، فروش، مسائل حقوقی، مالی، سرمایه گذاری و دیگر موارد مطرح باشد. در ارزیابی شرکت ها باید شاخص های متنوعی را در نظر بگیریم و فقط به صورت تک بعدی به یک موضوع مبنی بر میزان پیچیدگی فناوری شرکت های دانش بنیان تکیه نکنیم.

تاکنون با فضای قدیم و اکوسیستم قبلی اقتصاد دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان ارزیابی می‌شدند. حالا با تحولات فضای اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان کشور نیاز به بازتعریف و بازطراحی ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تحقق مسیر رشد بازار این شرکت‌ها محسوس است.

می‌توان گفت مهم‌ترین بخش برای تطبیق با تحولات اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان و پاسخ‌گویی به نیازهای فناورانه صنعت کشور، تغییر در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات در سال ۸۹ برای شروع به کار اقتصاد دانش بنیان تصویب شد. پس از دوازده سال از اجرای این قانون حمایتی برای شکل‌گیری فضای اکوسیستم دانش‌بنیان، نیازمند قانون، ساختار و ارزیابی‌های جدیدی برای تحول و بازارسازی جدید برای اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان جدید هستیم. در ارتباط با لزوم بازنگری در نحوه برخورد با شرکت های دانش بنیان و ارزیابی آن ها نظرات حمیدرضا سیفی، رییس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان تهران را در ادامه می خوانید.

در نحوه ارزیابی از شرکت های دانش بنیان نیاز به یک بروزرسانی داریم

سیفی با اشاره به این موضوع که در ارتباط با دانش بنیان ها فقط موضوع دانش فنی و نوآوری مطرح نیست و باید شاخص های متعددی را در این زمینه مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: نوآوری ممکن است در ساختار باشد، حتی ممکن است نوآوری در قالب یک مدل ارائه منابع انسانی مطرح شود. تمام این موارد باید در ارزیابی های ما از شرکت های دانش بنیان مورد توجه قرار بگیرد. باید از نگاه تک بعدی به موضوع دانش بنیانی مبنی بر میزان پیچیدگی فناوری ها پرهیز کنیم.

وی در ادامه گفت: به نظر می رسد، در نحوه ارزیابی خود از شرکت های دانش بنیان نیاز به یک بروزرسانی داریم. با توجه به تحولات اقتصاد دانش بنیان در کشور نیاز به شاخص های جدیدی برای ارزیابی این شرکت ها داریم. در شرایط فعلی، برخی شرکت ها در حال تعطیل شدن هستند. در این شرایط، هر کسی بتواند ایده ای بدهد و از تعطیل شدن شرکت ها جلوگیری و به افزایش راندمان و بهره وری آن ها  کمک کند، دانش بنیان است.

وی ضمن اشاره به این موضوع که ارزیابی مقطعی شرکت های دانش بنیان خطاست، تصریح کرد: ممکن است ما در یک مقطع شش ماهه به بررسی عملکرد شرکتی بپردازیم و در همان برهه ی زمانی شرکت وضعیت خوبی نداشته باشد، در حالی که عملکردش در یک دوره زمانی پیوسته خوب بوده است. در این شرایط، احتمالاً تصمیمات درستی بر اساس این بررسی لحظه ای اتخاد نمی کنیم.

لزوم تسهیل صدور مجوز برای شرکت های دانش بنیان

سیفی در خصوص لزوم مشارکت دادن بازیگران زیست‌بوم شامل ستادهای توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک های علمی و فناوری در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: هر چقدر بتوانیم تشکل های تخصصی را در فرآیند ارزیابی شرکت های دانش بنیان دخیل کنیم، شرایط بهتری به وجود می آید. با همکاری این بازیگران می توانیم ارزیابی دقیق تری از شرکت های دانش بنیان داشته باشیم و تصمیمات درست تری در مورد آن ها بگیریم.

وی در ادامه گفت: در شرایط فعلی معاونت علمی و فناوری به صورت مطلق وظیفه صدور مجوز برای شرکت های دانش بنیان را برعهده دارد. در حالی که بهتر است روند صدور مجوز برای شرکت های دانش بنیان تسهیل شود و مبادی مختلف مانند پارک های علمی و فناوری و ستادهای توسعه و فناوری بتوانند به صدور این مجوزها مبادرت کنند. به عبارت دیگر، بهتر است صدور مجوزها مبادی محور شود. هر چقدر این موضوع بسط داده شود و ورود شرکت ها به حوزه ی دانش بنیانی تسهیل شود، به نفع کشور است و بدین شکل تمرکز اصلی معاون علمی بر امور شرکت‌های غیرکوچک دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت تا بتواند راه ورود فناوری به صنعت و توسعه زنجیره ارزش را از طریق این بخش از اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان هموار کند

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی استان تهران در ادامه گفت: از نظر من باید تمام بسترها را به صورت حداکثری فراهم کنیم تا هر شرکتی که می تواند وارد حوزه ی دانش بنیانی شود و از حمایت های حداقلی که در این زمنیه در نظر گرفته شده است، بهره مند شود. ما در شرایطی هستیم که نیاز داریم حوزه ی دانش بنیانی کشور را به صورت حداکثری گسترش دهیم و اجازه دهیم هر کسی که می تواند کوچکترین اقدامی برای رشد اقتصاد کشور انجام دهد و مجوز دانش بنیانی دریافت کند.

صنعت و معدن
شناسه : 353034
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا