انتخاب ترکیه به پایان رسید

رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ به وقت محلی پایان یافت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب راه یافته به پارلمان این کشور و نیز احزاب ائتلاف حامی دو نامزد حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

بنا به دستورالعمل اعلام شده توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۵ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش آرا آغاز شده است.

مردم ترکیه امروز برای انتخاب رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و یا کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه به عنوان دو رقیب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوق های رای رفتند.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در انتخابات امروز در داخل این کشور، ۶۰ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۴۵ رای دهنده واجد شرایط پای صندوق های رای رفتند.

«اردوغان» و «قلیچداراوغلو» در پی شمارش آرا و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، دور دوم این رقابت انتخاباتی راه یافتند.

بر اساس نتایج شمارش آرای دور نخست، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچدار اوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل کشور ترکیه برگزار شد ولی رای گیری این دور از انتخابات در ۱۷۶ نمایندگی سیاسی ترکیه و در ۷۳ کشور از جمله ایران به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور چند روز پیش برگزار شد و با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از اتباع ترکیه در خارج از این کشور رای دادند.

برابر قانون انتخابات ترکیه، آرای اخذ شده در خارج از این کشور با پیک های دیپلماتیک به داخل این کشور منتقل شد و شمارش آن پس از پایان انتخابات در داخل و همزمان با آرای سایر صندوق‌ها آغاز شده است.

انتخابات حساس امروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر به نقل از «احمد ینر» رییس شورای عالی انتخابات ترکیه امروز گزارش داد که نتایج انتخابات با سرعت اعلام خواهد شد، زیرا فقط دو نامزد در آن رقابت دارند.

بنا به اعلام وی، نتایج شمارش آرای هر صندوق در سامانه اینترنتی مربوط ثبت و درج می شود و با توجه به تعیین هر صندوق برای رای دادن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از واجدان شرایط، شمارش آرا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات امشب اعلام می شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد./ایرنا

سیاسی
شناسه : 353233
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا