پالس سیاسی به بازار ارز؛

قیمت دلار کانال ۵۰ هزار تومان را ترک می کند؟

بعد از چند روز گمانه‌زنی در خصوص سفر احتمالی پادشاه عمان به کشورمان، روز گذشته سلطان هیثم وارد ایران شد تا نخستین واکنش بازار ارز به این سفر کاهش حدود ۴۰۰ تومانی قیمت دلار باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  روایت‌های مختلفی در خصوص تاثیر این سفر بر بازار ارز وجود دارد. برخی نقش میانجی‌گرایانه پادشاه عمان در حل اختلافات ایران و مصر را از اهداف سفر یاد‌شده می‌دانند و برخی نیز به نقش وی در از‌سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا اشاره می‌کنند. در این بین تبادل زندانیان سیاسی میان ایران و بلژیک که در روزهای گذشته اتفاق افتاده نیز نتیجه میانجیگری‌های کشور عمان اعلام شده است. اگرچه به نظر می‌رسد بازار روی خوشی به سفر یاد‌شده نشان داده و معامله‌گران را برآن داشته تا دست از خرید و فروش‌های سنگین خود بکشند، اما از نگاه عده‌ای درگیری ایران و طالبان در مرزهای شرقی و همچنین برگزاری نشست شورای حکام در نیمه خرداد نیز موضوعاتی هستند که می‌توانند بر قیمت ارز در خیابان فردوسی اثر بگذارند. با توجه به آنکه ورود سلطان عمان به ایران وزنه سنگین‌تری نسبت به سایر تحولات سیاسی دارد، آیا ریزش دلار به کانال‌های قیمتی پایین‌تر حتمی خواهد بود؟

بازار ارز در محاصره اخبار سیاسی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خبرهای مثبت و منفی سیاسی طی روزهای گذشته بازار ارز را احاطه کرده‌اند. در حالی که خبرهای مثبت منتشره به کمک کاهش قیمت دلار آمده‌اند، اما در این بین اخبار منفی در برابر ریزش قیمت دلار مقاومت می‌کردند و بار دیگر بازار ارز را در مسیر افزایش قیمت قرار می‌دادند. در این راستا می‌توان گفت که دلار در این چند روز دچار سرگیجه شد و به طور مکرر بین دو کانال قیمتی۵۱ و ۵۲ هزار تومانی در نوسان بوده است. یکی از این خبرها که نبض بازار ارز را در دست گرفته، سفر پادشاه عمان به ایران است. این خبر که چند روزی است نقل محافل رسانه‌ها شده معامله‌گران را بر آن داشته تا محتاطانه‌تر در بازار ارز حضور پیدا کنند و دست از خرید و فروش‌های سنگین و هیجانی خود بکشند. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد انتشار خبر سفر سلطان هیثم به ایران طی روزهای اخیر زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار شد به‌طوری که این ارز خارجی تا مرز کانال ۵۱ هزار تومانی هم پایین آمد. اما در خصوص چرایی تاثیر این سفر به بازار ارز مسائل مختلفی مطرح می‌شود. طبق بررسی‌ها، کشور عمان پیش‌تر نقشی میانجیگرایانه در بهبود روابط تهران و مسقط و همچنین حل و فصل اختلافات ایران و اروپا و حتی آمریکا داشته است. در واقع عمان در بیشتر موضوعات مربوط به تبادل زندانی نقش کشور واسط را بازی کرده است. به همین دلیل برخی می‌گویند سلطان هیثم در سفر دو‌روزه خود به ایران اهداف مشابهی را دنبال می‌کند.

نگاه مثبت به سفر سلطان عمان

در همین خصوص برخی از احتمال میانجیگری میان ایران و مصر، ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانی و ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای صحبت می‌کنند.

در همین رابطه نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در چند روز اخیر گفته «هفته‌هاست به‌طور غیرمستقیم پیام‌ها برای لغوها ادامه دارد و از طریق وزرای خارجه برخی کشورها نیز تلاش‌ها برای جمع‌بندی متن اولیه در حال انجام است.» برخی این اظهارات را به نقش سلطان عمان در بهبود روابط ایران با غرب نسبت می‌دهند. به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار ارز نیز این اخبار را به فال نیک گرفته و منتظر موج کاهش قیمت‌ها در بازار ارز هستند.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد دیروز و بعد از عزیمت پادشاه عمان به ایران قیمت دلار حدود ۴۰۰ تومان کاهش قیمت داشت و به ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. یکی دیگر از نشانه‌های مثبت سفر سلطان عمان به ایران نیز تبادل زندانیان سیاسی میان ایران و بلژیک در چند روز گذشته بوده است. تجربه‌های پیشین سفر عمانی‌ها به ایران نیز با آزادی زندانیان سیاسی همراه شده است. برای مثال در سال ۱۳۹۲ و به دنبال سفر پادشاه پیشین عمان به ایران، سه شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران بعد از پرداخت وثیقه آزاد شدند. از همین رو می‌توان تاثیر سفر این دوره عمانی‌ها به ایرانی‌ها را نیز مثبت ارزیابی کرد.

سرنوشت مبهم دلار

با همه اینها بازار ارز در معرض چند خبر منفی سیاسی قرار داشته است. برای مثال درگیری ایران و طالبان در مرزهای شرقی بر سر مساله حق‌آبه هیرمند موضوعی است که به گواه برخی می‌تواند معاملات بازار ارز را متاثر کند. هرچند این انتظار وجود داشت که درگیری‌های اخیر منجر به افزایش قیمت دلار شود اما به نظر می‌رسد به دلیل سفر سلطان عمان به ایران این موضوع تاثیرگذاری خود را از دست داده است. با این حال همچنان می‌توان دیگری‌های ایران و افغانستان را می‌توان بر تحولات قیمتی بازار ارز موثر قلمداد کرد.

در عین حال نیز خبر نشست شورای حکام که قرار است در نیمه خرداد برگزار شود موضوع دیگری است که می‌تواند باعث تغییر جهت‌گیری بازار ارز شود.

آن‌طور که گفته می‌شود، نشست شورای حکام قرار است ۱۵ تا ۱۹ خرداد برگزار شود و برخی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می‌گویند که در این جلسه ممکن است تصمیم جدیدی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران گرفته شود.

به گواه برخی این مساله می‌تواند چشم‌انداز قیمت‌ها در بازار ارز را تغییر دهد و باعث رشد قیمت دلار شود. در هر صورت به نظر می‌رسد بازار ارز در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر سفر سلطان عمان به کشورمان قرار گرفته است.

توانمندی بالای عمان برای همکاری با ایران در همه حوزه‌‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی از جمله دلایل این مساله عنوان می‌شود. در این راستا نیز برخی می‌گویند که سفر هیثم بن‌طارق به ایران می‌تواند با خبرهای خوش دیگری از جمله آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده کشورمان همراه شود. کارشناسان نیز بر این باورند که اگر این سفر با نتایج مثبتی همراه باشد و زنگ آغاز مذاکرات هسته‌ای نواخته شود، کاهش قیمت دلار به نرخ‌های زیر ۵۰ هزار تومانی نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود.

عواملی که قیمت ارز را در بازار کاهشی می‌کنند

شاهین شایان‌آرانی تحلیلگر مسائل اقتصادی و کارشناس بازار ارز درباره وضعیت نرخ ارز در روزها و هفته‌های آینده با توجه به افزایش نرخ تورم گفت: افت‌وخیز قیمت این کالا در بازار ناشی از عوامل متعددی است که دو عامل اصلی یعنی تاثیر‌پذیری ارز از نوسان نرخ تورم و اجرای سیاست‌های ارزی چون تقویت بنیه ذخایر ارزی قیمت آن را مشخص می‌کند، به طوری که اگر نرخ تورم در کشور کاهشی شود ارز نیز به صورتی اتوماتیک روندی کاهشی را در پیش می‌گیرد؛ موضوع اولیه و کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا بالا و پایین شدن نرخ این کالا بستگی به چگونگی نرخ تورم در اقتصاد کشور دارد.

وی با بیان اینکه عامل دیگری که باعث ایجاد تغییر نرخ ارز در بازار می‌شود، عامل ثانویه بوده که با اجرای سیاست‌های درست کارشناسانه ارزی، مدیریت بازار و تلاش برای تقویت ذخایر ارزی کشور از طریق توسعه صادرات و کسب درآمدهای ارزی است، گفت: این عامل به عنوان عاملی روانی می‌تواند در بازار ارز تاثیرگذار شود. البته چنین روشی هیچ‌وقت نمی‌تواند اثربخشی چندانی چون کاهش نرخ تورم را در افت قیمت ارز در بازار به جای گذارد ولی در کوتاه‌مدت مانع التهاب بازار و فروکش رشد قیمت‌ها و همچنین تامین نیازهای ارزی مردم خواهد شد به گونه‌ای که در مواقع خاص سیاستگذاران ارزی با عرضه ارز به بازار مانع افزایش قیمت این کالا شده و از جهشی شدن رشد نرخ آن جلوگیری می‌کند.

نرخ تعادلی دلار ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان

این کارشناس اقتصادی نرخ تعادلی دلار را در شرایطی که نرخ تورم هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد است همان رقم بین ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان عنوان و اظهار کرد: چنانچه نرخ تورم بر مدار رشد قرار گیرد قیمت ارز ناگزیر افزایشی خواهد شد و چنانچه اقدامات لازم با عرضه ارز برای ممانعت از رشد قیمت‌ها انجام شود تاثیر‌گذاری آن گذرا خواهد بود و قیمت‌ها دوباره پس از مدتی روندی افزایشی به خود می‌گیرند چرا که نرخ ارز همواره از نرخ تورم تبعیت می‌کند. البته باید به این نکته مهم توجه شود چون نرخ تورم در کشور هم‌ا‌کنون بالاست کار مدیریت مسوولان برای مهار تورم نیز سخت شده است.

شایان آرانی ادامه داد: در صورت ارتباط با دنیا و رفع تحریم‌های بین‌المللی بی‌تردید اقتصاد کشور متحول می‌شود زیرا با رونق‌بخشی اقتصاد، تورم به تدریج کاهش می‌یابد و این موضوع تاثیر خود را بر افت نرخ ارز در بازار به جای می‌گذارد، از طرفی با توجه به بازگشت احتمالی ارزهای بلوکه‌شده دست بانک مرکزی نیز در تامین نیاز متقاضیان ارزی باز خواهد شد و این امکان وجود دارد که در صورت گشایش‌های ارزی و انتشار اخبار مثبت از مذاکرات برجام همچنین توسعه روابط دیپلماسی با برخی کشورها قیمت ارز احتمالا طی روزهای آینده مسیر کاهشی را بپیماید.

سفر سلطان عمان و اثرگذاری اخبار مثبت دیپلماسی بر بازار ارز

آرانی به سفر سلطان عمان به کشور و احتمال میانجیگری وی برای ارتباط ایران با برخی کشورهایی که با ایران ارتباط دیپلماسی ندارند، اشاره کرد و افزود: چنین موضوعی می‌تواند تاثیر خود را بر بازار ارز به جای گذارد اما همان‌طور که گفته شد این تاثیر‌گذاری بیشتر جنبه روانی در بازار دارد.

با این وجود نتیجه خواهیم گرفت که تنها راه ممانعت از رشد نرخ ارز توجه و تمرکز بر کاهش نرخ تورم در کشور است که به صورت پایدار می‌تواند به افت قیمت ارز در بازار بینجامد.

بنا بر این گزارش، هر چند بازار ارز این روزها شرایط آرامی را سپری می‌کند اما این احتمال وجود دارد که به دلیل سفر سلطان عمان به کشور که برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از اخبار امیدوارکننده نسبت به گشایش‌های دیپلماسی ایران با برخی کشورها دارد در کنار رایزنی‌های بانکی ایران با مذاکره با یکی از کشورهای همسایه برای ایجاد ارتباط بانکی، این موضوع در بازار ارز طی روزهای آینده تاثیرگذار و قیمت‌ها دچار تغییر شوند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 353334
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا