xtrim

رقابت نابرابر لاستیک‌های تولید داخل با تایرهای وارداتی

جهان صنعت نیوز|  رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مشکلات بازار لاستیک، گفت: وزارت صمت باید یک بار برای همیشه، تکلیف خود را با موضوع تأمین سالانه ۵ میلیون حلقه لاستیک به ویژه برای کامیون داران روشن کند.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گزارش ها، ظرفیت کارخانجات داخلی برای تولید لاستیک ۱/۵ میلیون حلقه است، از این رو مابقی باید از خارج از کشور تأمین شود.

وی گفت: لاستیک یکی از پرمصرف ترین قطعات و تجهیزات یدکی در کامیون ها و خودروهای سنگین است، از این رو این قلم در میزان هزینه خودروهای سنگین بسیار تأثیرگذار است.

opal

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به تلاطمات بازار لاستیک، دولت موظف شد که نرخ لاستیک های دولتی را به صورت سالانه اعلام کند، اما با وجود اقدامات صورت گرفته، هنوز نابه سامانی در بازار لاستیک وجود دارد.

وی گفت: به نظر من کارخانه های داخلی توان تأمین بازار داخلی لاستیک را دارند، اما در شرایط کنونی صنایع داخلی نمی توانند با محصولات خارجی از نظر قیمت رقابت کنند.

کاظم زاده ادامه داد: علت این مسئله این است که واردکنندگان برای واردات لاستیک خارجی، ارز دولتی دریافت می کنند، اما تولیدکنندگان داخلی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید لاستیک از دریافت ارز دولتی محروم بوده و مجبورند که این محصولات را با ارز نیمایی یا آزاد وارد کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: وزارت صمت باید به رقابت نابرابر لاستیک تولید داخل با لاستیک های وارداتی پایان دهد، یعنی آنکه دولت باید برای واردات مواد اولیه لاستیک به مانند واردات لاستیک، ارز دولتی اختصاص دهد.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: البته در شرایط کنونی انتقاداتی مانند انتقال بخش اعظمی از لاستیک های تولید داخل به بازار سیاه یا افزایش غیرمنطقی قیمت لاستیک در بازار مطرح است که قطعا وزارت صمت و دستگاه های نظارتی باید با این اقدامات برخورد کنند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 35357
لینک کوتاه :