توجه به دانش بنیان شدن اقتصاد ملی باعث توسعه صنعت می شود

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: یکی از مسیرهایی که می‌تواند در بالا بردن کیفیت ، توسعه اقتصادی و صنعتی تاثیرگذار باشد توجه به دانش بنیان شدن اقتصاد ملی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مسائل جدی صنعت کشور، خام‌فروشی بالا و عدم خلق ارزش افزوده در محصولات تولیدی است و آیا این موضوع می تواند به دلیل عدم توسعه زنجیره ارزش و عدم توجه به تحقیق و توسعه صورت گرفته باشد، اظهار کرد: بی شک وقتی زیرساخت‌های لازم برای توسعه زنجیره ارزش، رعایت نشود. بهره‌وری و توجه ویژه بهR&D (تحقیق و توسعه) و بخشی که ارزش افزوده ایجاد می کند کاهش میابد، از طرفی به دلیل تولید محصولاتی که باید در بالادستی موجود باشد، نقد شوندگی و علاقه مندی به خام فروشی یا ارزش افزوده کمتر، افزایش پیدا می کند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما گذار از اقتصاد مبتنی بر خام‌فروشی به سمت اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی و فناوری می تواند امکان تحول در توسعه صنعتی کشور را فراهم کند، گفت: قطعا یکی از مسیرهایی که می‌تواند در بالا بردن کیفیت ، توسعه اقتصادی و صنعتی تاثیرگذار باشد توجه به دانش بنیان شدن اقتصاد ملی است. بی شک دانش بنیان بودن خوب است اما اگر زیرساختها یا توجه به مسائل مهمی مانند گرفتن بازار فراهم نباشد و نتوانیم برای کالایی که با علم و دانش جدید تولید شده ارزش افزوده بالایی ایجاد و آن را صادر کنیم موفقیت معنایی ندارد. همه تلاش ما در زنجیره تولید به منظور افزایش ارزش افزوده و درآمد بیشتر است.

صالحی اضافه کرد: پیدا کردن پیچیدگی در فرمول‌های پایین دستی می‌تواند ما را در هر صنعتی دارای جایگاه و ارتباط کند، اما این اتفاق نیازمند ارتباط با دنیا، تبادل اطلاعات و همچنین به دست آوردن بازارهای بزرگ است.  معتقدم اگر دانش بنیان بودن را تبدیل به درآمد نکنیم و در عرصه های مختلف به عنوان یک قطب شناخته نشویم فایده ای برای ما ندارد.

وی در مورد این سوال که به نظر شما ورود فناوری و رفع وابستگی تکنولوژیک به خارج از کشور با دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ و اقتصاد ملی می تواند از راهکارهای مهم دلارزدایی از صنعت کشور باشد، افزود: در بحث دلارزدایی دو موضوع دارای اهمیت وجود دارد که یکی مسئله رشد و رسیدن به جایگاهی است که بتواند ما را در تکنولوژی به جایگاه خوبی برساند. امروز برای گرفتن تکنولوژی باید مسیرهایی را طی کنیم که منجر به بومی شدن دانش شود. همچنین برای تجارت این محصولات و صادرات آن به خارج از کشور باید درآمدهای ارزی غیر نفتی را در این زمینه بالا ببریم، لذا اهمیت این دو موضوع بسیار زیاد است و نباید موضوع اقتصاد را معطوف به مسئله دلار زدایی کنیم.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع تهاتری که با برخی از دولت ها انجام می‌شود بر مبنای دلار نیست همچنین با توجه به اینکه ما با همه کشورها روابط بانکی نداریم نمی توانیم از ریال استفاده کنیم. اگر اقتصاد قوی نباشد با دلار زدایی مشکل حل نمی‌شود به همین منظور باید به سمتی پیش برویم که اقتصاد کشور قوی شود و صادرات هم زمینه افزایش درآمدهای کشور را فراهم کند. معتقدم باید وارادات تکنولوژی برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنیم. بحث دلار زدایی بیهوده نیست اما در اولویت های اقتصادی ما ارزها تعیین کننده رابطه هستند.هم اکنون تورم باعث شده که ارزش پول کشور کاهش پیدا کند به همین دلیل باید روی موضوعاتی که اقتصاد را دچار مشکل کرده تصمیم گیری های درستی اتخاذ شود.

صنعت و معدن
شناسه : 353619
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا