جهش دو پله‌ای ایران در تولید فولاد/ فولادسازی ایران رتبه هشتم بزرگترین فولادسازان جهان شد

ایران با تولید ۳.۱ میلیون تن فولاد در ماه آوریل ۲۰۲۳ مصادف با فروردین ۱۴۰۲ جایگاه هشتم جهان را از آن خود کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه آوریل ۲۰۲۲، چهارمین ماه سال جاری میلادی برابر با فروردین ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵.۹ درصدی به ۳.۱ میلیون تن رسیده است.

در حالی که ۶ کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه آوریل با کاهش تولید مواجه شده‌اند، ایران، هند، روسیه و کره ‌جنوبی افزایش تولید داشتند.

همچنین ایران بیشترین افزایش تولید و ترکیه بیشترین کاهش تولید را در ماه آوریل ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده‌اند. ترکیه از جایگاه هفتم به جایگاه دهم نزول پیدا کرده است.

جهش دو پله‌ای ایران

بر اساس گزارش انجمن جهانی، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر ۲۰۲۲ این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ یک پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید.

اما در گزارش ماه مارس، ایران در میان کشور نخست تولیدکننده فولاد نشد و ترکیه در جایگاه نهم و ایتالیا در جایگاه دهم قرار گرفته بودند.

ایران در ژانویه ۲۰۲۳ برابر دی ماه سال گذشته، ۲.۷ میلیون تن فولاد، در فوریه امسال یعنی بهمن ماه سال گذشته ۲.۴ میلیون تن فولاد و در مارس امسال یعنی اسفند ماه ۲.۲ میلیون تن فولاد تولید کرده که این رقم در ماه آوریل برابر با فروردین ماه به ۳.۱ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد ایران از مرز ۳۰ میلیون تن عبور کرد

بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته ۸ درصد بیشتر شده است.

همچنین بر اساس آمار این نهاد بین‌المللی، تولید فولاد ایران طی سال ۲۰۲۱ به ۲۸.۳ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

ایران رکورددار تولید فولاد در غرب آسیا

درحالی که تولید فولاد در غرب آسیا ماه گذشته ۱۷.۵ درصد کاهش یافته بود، اما در ماه آوریل ۴.۲ افزایش یافت و به ۴.۲ میلیون تن رسید.

با توجه به تولید ۳.۱ میلیون تنی ایران در این ماه، ۷۳.۸ درصد تولید فولاد غرب آسیا در چهارمین ماه سال ۲۰۲۳ در اختیار ایران بوده است.

در عین حال، تولید فولاد در غرب آسیا در سال ۲۰۲۲ نیز افزایشی بوده و نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد ۷.۱ درصدی را ثبت کرده و به ۴۴ میلیون تن رسیده و با توجه به تولید ۳۰.۶ میلیون تنی ایران در سال گذشته میلادی، ۶۹.۵ درصد تولید فولاد غرب آسیا را ایران تولید کرده است.

کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل ایران، قطر، عربستان و امارات هستند.

منبع: مشرق

صنعت و معدن
شناسه : 353662
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا