آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد؛

دو موضوع پادمانی با ایران حل و فصل شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود مدعی شده میزان ذخائر اورانیوم ایران به بیش از ۲۳ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند به آن دست یافته‌اند تصریح کرده میزان ذخائر اورانیوم ایران به بیش از ۲۳برابر محدوده مجاز در برجام رسیده است.

خبرگزاری رویترز بر اساس نسخه‌ای از این گزارش مدعی شده که آژانس در گزارش جدید خود تصریح کرده این نهاد بین‌المللی برخی از تجهیزات نظارتی که ایران سال گذشته دستور برچیده شدن آنها را صادر کرده بود مجدداً نصب کرده است.

از جمله تجهیزاتی که نصب شده‌اند دوربین‌های نظارتی سایتی در اصفهان هستند که در آن قطعات سانتریفیوژها ساخته می‌شوند.

ایران دو مورد از درخواست‌های آژانس اتمی را اجابت کرده است

علاوه بر این، در این گزارش محرمانه که برای کشورهای عضو شورای حکام آژانس اتمی صادر می‌شود تصریح شده تجهیزات نظارتی در دو مرکز اعلام‌شده غنی‌سازی نیز نصب شده‌اند.

در بخشی از گزارش آمده آژانس اتمی منتظر تعامل ایران برای رسیدگی به مسائل مختلف از جمله نصب تجهیزات نظارتی بیشتر است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در روایت خود از این گزارش نوشته ایران دو مورد از درخواست‌های آژانس اتمی را اجابت کرده است.

اطلاعات ارائه‌شده با توضیحات ایران ناهمخوان نبوده است

در این گزارش تصریح شده توضیحات ایران درباره ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی با ارزیابی‌های انجام‌شده توسط بازرسان این نهاد بین‌المللی ناهمخوان نبوده است.

در بخشی از گزارش آمده است: «آژانس به اطلاع ایران رساند که بعد از ارزیابی داده‌ها به این ارزیابی رسیده که اطلاعات ارائه‌شده با توضیحات ایران ناهمخوان نبوده است و آژانس در این مرحله سوالات بیشتری در این خصوص ندارد.»

در این گزارش تصریح شده «یکی دیگر از کشورهای عضو» بین دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در این منطقه یک معدن اداره می‌کرده است. آسوشیتدپرس نوشته مشخص نیست کدام کشور عضو در اینجا درگیر چنین فعالیتی بوده است.

آژانس ذخایر اورانیوم ایران را ۳۷۶۰ کیلوگرم برآورد کرد

جمهوری اسلامی ایران گفته بود که ذرات اورانیوم یافت‌شده ممکن است مربوط به «ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی» مورد استفاده معدن‌کاران در این سایت بوده است. آژانس اتمی پاسخ ایران را یک «توضیح محتمل» خوانده است.

در این گزارش آمده است: «آژانس در حال حاضر سوال دیگری درباره ذرات اورانیوم ضعیف‌شده کشف‌شده در مریوان ندارد و این مسئله دیگر در این مرحله جزو مسائل باقی‌مانده نیست.»

در گزارش آژانس تصریح شده تا تاریخ ۱۳ مه، میزان کل ذخایر اورانیوم ایران ۴۷۴۴.۵ کیلوگرم است. از این میان، ۱۱۴.۱ اورانیوم غنی‌شده تا خلوص ۶۰ درصد است.

آژانس اتمی در گزارش فصلی قبلی خود میزان ذخایر اورانیوم ایران را ۳۷۶۰ کیلوگرم برآورد کرده است. در آن گزارش آمده بود از این میان، ۸۷.۵ کیلوگرم تا ۶۰ درصد غنی شده‌اند.

منبع: فارس

سیاسی
شناسه : 353851
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا