رییس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد؛

باید نرخ خرید گندم به ازای هر کیلوگرم به ۱۷ هزار تومان برسد

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تعیین نرخ ۱۷ هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم، خودکفایی ما در سال آینده قطعی خواهد بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد جواد عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی خود از شهرستان اراک، در «رویداد ملی احیای نان کامل» گفت: همه ما می‌دانیم امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است، عنوان کرد: امروز در حوزه تامین غذایی مردم هر کشور و ملتی اگر در قالب نقشه راه حرکت نکند، حتماً آسیب می‌بینند لذا ما دیدیم که چطور یک مناقشه امنیتی بین روسیه و اوکراین بر روی امنیت غذایی کشورهای توسعه یافته نیز تاثیر گذاشت. بنابراین اهمیت تامین غذا و نحوه تامین غذا یک مبحث جدی است که باید به طور ویژه به آن توجه شود.

در بودجه ۱۰۲ همت برای گندم، منابع در نظر گرفتیم

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه باید نرخ خرید گندم به ازای هر کیلوگرم به ۱۷ هزار تومان برسد، گفت: همچنین ما در بودجه سال ۱۴۰۲ هم ۱۰۲ همت برای این بخش منابع در نظر گرفتیم، البته سال گذشته دولت نرخ خرید تضمینی گندم را ۷، ۹ و ۱۰ هزار تومان اعلام کرد که نپذیرفتیم و نهایت روی ۱۱۵۰۰ تومان توافق کردیم.

وی با بیان اینکه ما ۵ میلیون تن گندم تولیدی داشتیم ، گفت: ۲.۲ میلیون تن گندم هم در انبارها برای قاچاق بود که وقتی افراد دیدند قیمت گندم خوب است همه آن را تحویل دولت دادند و رقم گندم خریداری شده توسط دولت به ۷.۵ میلیون تن رسید.

بر نرخ ۱۷ هزار تومانی گندم اصرار داریم

عسکری با بیان اینکه تاکنون بالغ بر سه میلیون تن میزان گندم تولیدی ماست، ادامه داد: پیش بینی می کنیم به میزان ۹ میلیون تن گندم در سال جاری تولید شود که این موضوع ما را از وابستگی نجات می دهد. ما دلایل معقولی برای نرخ ۱۷ هزار تومانی برای هر کیلو گندم داریم و بر آن اصرار داریم.

عسکری با اشاره به جلسه کمیسیون کشاورزی با سرپرست وزیر جهاد کشاورزی برای تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی گندم، بیان کرد: دیروز هم بنده در خدمت آقای مخبر بودم و در نهایت تاکید کردم که اگر نرخ خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومان باشد، سال آینده تعهد می دهیم که به خودکفایی برسیم.

افزایش نرخ خرید تضمینی از قاچاق گندم جلوگیری می کند

وی تاکید کرد: اگر نرخ خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومان نباشد سه اتفاق رخ می دهد بیان کرد: ابتدا قاچاق گندم رخ خواهد داد، چراکه قیمت گندم در کشورهای همسایه بالاتر است. دوم؛گندم خوراک دام خواهد شد. و سوم؛ خیلی از مزارع سبز به چرا می رود.

عسکری ادامه داد: در صورت نرخ ۱۷ هزار تومانی برای قیمت خرید تضمینی گندم حتما خودکفایی ما در سال آینده قطعی خواهد بود.

منبع: خانه ملت

کشاورزی
شناسه : 353858
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. دولت با کسری بودجه مواجه میشه!؟کشاورز بدبخت با چی مواجه میشه!؟یخورده از خدا هم بترسید.یخورده نفت بفروشید بدید به کشاورز یا خود گندم بفروشید به کشورهای همسایه هم شما سود میکنید هم باکسر بودجه مواجه نمیشید هم حق کشاورز بدید.خیلی زشته چند ماه واسه تعیین نرخ قیمت گندم این قدر خسیس بازی در میارید و ادعای مسلمانی می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا