معاون سازمان برنامه و بودجه کشور:

کارآفرینان سرمایه اصلی در رساندن کشور به رشد اقتصادی هستند

معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه گفت: کارآفرینان سرمایه اصلی در رساندن کشور به رشد اقتصادی هستند تا سرمایه گذاری در عرصه صنعت و تولید رقم بخورد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حمید امانی همدانی دوشنبه شب در چهاردهمین گردهمایی صنعت احداث در نظام فنی و اجرایی کشور اظهار داشت: صنعت احداث ۷۰ سال است که سابقه دارد و پیچیده ترین طرح ها به مرحله اجرا می رسد.


وی افزود: صنعت احداث مسیر شکوفایی را طی کرده و در این مدت توانسته با نوسانات شدید با وجود تورم و تحریم پایدار بماند، کشورهایی کمی هستند که با بتوانند با ما رقابت کنند.

معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در برنامه هفتم رویکردمان مساله محور بوده است، گفت: نگاه برنامه ریزی جامع را کنار گذاشته ایم هر چند دستگاه ها نمی توانند از این رویکرد فاصله بگیرند ولی اگر بخواهیم صنعت ساخت پیشرو داشته باشیم باید تکیه بر محورهای خصوصی و عمومی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنان سیاست های خصوصی سازی بر آزادسازی مقدم است هر چند در گفتار تلاش می کنیم تا شرایطی فراهم کنیم که مشارکت شرکت های خصوصی صورت گیرد چرا که بدون بخش خصوصی کارها امکان ندارد.

امانی همدانی تاکید کرد: در آینده قصد داریم مشارکت خصوصی و بخش عمومی را افزایش دهیم هر چند در لایحه ای در مجلس و همچنین در قوانین بودجه سالانه به موضوع مشارکت بخش خصوصی پرداخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای برنامه هفتم باید سیاست ها به سمت آزادسازی باشد، گفت: اینکه سرمایه گذار، سرمایه گذاری کند ولی قیمت گذاری دستوری گذاشته شود و بازارهای دیگر برای او برتری داشته باشد در مشارکت بخش خصوصی موفق نخواهیم بود.

معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه افزود: تعامل بخش خصوصی و دولتی در گذشته کم بود تلاش می کنیم در دوره جدید سازمان برنامه و بودجه تعامل ها بیشتر شود تا مشکلات صنعتگران را بررسی کنیم و در برنامه ها لحاظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه طول عمرطرح های عمرانی در یک دهه گذشته ۲ برابر شده است، گفت: این امر یعنی کاهش بهره وری سرمایه گذاری عمرانی در بخش دولتی است که با نوسان‌های کلان در بخش خصوصی نیز این اتفاق افتاده است.

امانی ابراز داشت: بخش زیادی از طرح های عمرانی باید غربالگری شوند و شاخص های غربالگری به درستی تدوین شود و بعد بخش خصوصی وارد آن طرح ها شوند تا منتج به رشد اقتصادی باشد.

وی عنوان کرد: طرح های شرکت دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود، در حوزه سرمایه گذاری شرکت های دولتی باید ورود کنیم و مشارکت بخش خصوصی را به آنها توصیه کنیم از اواخر برنامه سوم توسعه شرکت های دولتی بدون مشارکت بخش خصوصی در مسیر شبه انحصاری ادامه پیدا می کند یکی از محورهایی که در برنامه هفتم توسعه دنبال می کنیم ورود مشارکت بخش خصوصی به این طرح های عمومی شرکت های دولتی است.

باید نظام فنی اجرایی به صورت یکپارچه مورد توجه قرار گیرد

در ادامه این نشست، سیدجواد قانع فر رئیس امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه گفت: تمام ظرفیت های مختلف و پراکنده ای در ساخت و ساز کشور داریم که باید هماهنگی بین این ظرفیت ها ایجاد شود.

وی افزود: باید نظام فنی اجرایی به صورت یکپارچه مورد توجه قرار گیرد سازمان برنامه و بودجه بیش از ۲ دهه است که با شورای هماهنگی تشکل های صنفی حرفه ای «نهاد تعامل» را پایه گذاری کردند ارتباط نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد که توانسته ایم از فراز و نشیب های اقتصادی بگذریم.

قانع فر ادامه داد: گذر از مشکلات و رسیدن به توسعه اقتصادی به خاطر وجود تعامل ها در عرصه صنعت احداث بوده است.

وی به نقش صنعت احداث در تراز گفتمان بین المللی گفت: باید وضعیت این صنعت درعرصه جهانی بررسی شود، ضمن اینکه آمارها نشان می دهد که این صنعت دارای رشد و بالندگی بوده است اما نباید این صنعت را رها کنیم بلکه نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد و باید کمک کنیم تا به گام های بعدی ارتقا پیدا کنید.

این مقام مسئول عنوان کرد: باید توانمندی ها را در سطح بین المللی ارائه کنیم و بخش خصوصی باید غربالگری طرح ها و مشارکت در طرح های عمومی و خصوصی را مطالبه کنند تا مشکلات را در این عرصه رفع کنیم و به افزایش اشتغال و تولید در عرصه های مختلف دست یابیم.

در حاشیه برگزاری این همایش غرفه های معرفی محصولات و دستاوردهای صنعت احداث برپا شده بود.

ایرنا

اقتصاد کلان
شناسه : 353873
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا