کشفیات جدید تلسکوپ جیمز وب: بزرگترین فواره آبی زحل!

تلسکوپ فضایی جیمز وب در مدت چهار‌ونیم دقیقه رصد انسلادوس، قمر زحل دریافت که ارتفاع فوران‌های آبی از سطح این جهان یخی بسیار فراتر از تصور پیشین است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، ستونی از بخار آب به طول ۱۰ هزار کیلومتر را درحالی رصد کرده از انسلادوس، قمر زحل به فضا پرتاب می‌شود. انسلادوس فقط یک‌هفتم ماه زمین قطر دارد و این ستون آب کشف‌شده، بزرگ‌ترین فواره‌ دیده‌شده تاکنون از این جهان یخی کوچک محسوب می‌شود.

دانشمندان سیاره‌شناس، انسلادوس را مکانی برجسته برای جستجوی حیات فرازمینی می‌دانند؛ زیرا این قمر در زیر پوسته یخی خود، اقیانوسی از آب شور را جای داده که محیطی مساعد برای ترکیب عناصر تشکیل‌دهنده حیات است. این ستون بلند از آب که از میان شکستگی‌های پوسته بیرون می‌آید، ممکن است منظومه زحل را به برخی مواد شیمیایی مورد نیاز برای حیات آغشته کند.

به‌گزارش ساینس، پژوهشگران یافته‌هایشان را روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی از ناسا و در مقاله‌ای که برای انتشار در نشریه نیچر استرونومی پذیرفته شده است، توصیف کرده‌اند. کریستوفر پارکینسون، دانشمند سیاره‌شناس در موسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) که در مطالعه اخیر مشارکت نداشت، می‌گوید: «برآمدن چنین ستون عظیمی از چنین جرم کوچکی حیرت‌انگیز است.»

پارکینسون دانشمند ارشد ماموریت کاسینی ناسا بود که در سال ۲۰۰۵ ستون‌های آب انسلادوس را کشف کرد. این کاوشگر فضایی درطول ماموریت ۱۳ ساله‌اش، هفت مرتبه از میان این ستون‌ها پرواز کرد و مولکول‌های آلی مانند متان، فرمالدهید و هیدروژن، منبع انرژی بالقوه برای میکروب‌ها را کشف کرد. اما پارکینسون خاطرنشان می‌کند که براساس مدل‌های مبتنی بر داده‌های کاسینی، ستون‌ها نه چندین هزار کیلومتر، بلکه در حد چند صد کیلومتر در فضا گسترش یافته‌اند.

جیمز وب ستون عظیم را ۹ نوامبر ۲۰۲۲ رصد کرد. تلسکوپ بدین منظور از طیف‌سنج فروسرخ پروضوح خود استفاده کرد تا انتشار فلورسنت ضعیف ناشی از برخورد نور خورشید به مولکول‌های آب را در نزدیکی قمر ثبت کند. جیمز وب در عرض فقط ۴٫۵ دقیقه توانست ببیند که ستون آب تقریبا ۲۰ برابر فراتر از قطر خود انسلادوس در فضا گسترش یافته است.

توده عظیم همزمان با چرخش انسلادوس به دور زحل در هر ۳۳ ساعت یک بار، ابری از بخار آب به شکل دونات را که تغذیه‌کننده یکی از حلقه‌های یخی سیاره است، به‌وجود می‌آورد. داده‌های جیمز وب همچنین نشان می‌دهد که انسلادوس در هر ثانیه نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم بخار آب به فضا پرتاب می‌کند؛ تقریبا به همان سرعتی که کاسینی حدود ۲۰ سال پیش مشاهده کرد.

منبع: زومیت

دانش و فناوری
شناسه : 353875
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا