گذرموقت‌ها به پلاک ملی می‌گیرند؛

واردات خودروی کارکرده منتظر یک امضا

به نظر می‌رسد که واردات خودروی کارکرده با الویت خودروهای مناطق آزاد یا همان گذرموقت بیش از گذشته به اجرا نزدیک شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده اواخر فروردین امسال از سوی وزارت صمت به هیات دولت ارسال شد. لایحه ای که در صورت تصویب، واردات خودرو کارکرده ممکن می‌شد.

بر اساس این لایحه، واردات خودروی کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال در دستور کار قرار خواهد گرفت. البته با این شرط که استاندارد سازمان ملی استاندارد و محیط زیست را داشته باشند. نکته دیگر این طرح این بود که هر شخص حقیقی می‌تواند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

واردات خودروی کارکرده نزدیک تر از گذشته

در ابتدای اردیبهشت، سخنگوی وزارت صمت از تسهیل واردات خودروی کارکرده با دریافت مجوزهای قانونی خبر داد. قالیباف در آن زمان گفته: در لایحه پیشنهادی وزارت صمت با توجه به حذف مجوز واردات این خودروها در بودجه ۱۴۰۲ و با قید دو فوریت از سوی دولت، تقدیم مجلس شد. مواردی نظیر انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودروی کارکرده از قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۱ حذف شده است.

در لایحه دولت همچنین تاکید شده امکان استفاده از استانداردهای کشور مبداء برای خودروهای وارداتی کارکرده با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست کشور قابل پذیرش باشد.

به دنبال بررسی لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده، بانک مرکزی نیز اعلام کرد: منشأ ارز برای واردات خودروهای کارکرده ابلاغ می‌شود.

مجلس هم موافق است

در نهایت ۱۱ اردیبهشت ماه بود که نمایندگان مجلس با بررسی لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو به صورت دو فوریتی موافقت کردند. نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، موافقت شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس تاکید کرد که باید واردات خودرو تعجیل شود. قالیباف گفته بود: در آیین‌نامه تعریف شده برای واردات خودرو نیز ما معتقد بودیم که دولت می‌توانست واردات خودروی دست دوم هم داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر دولت از ما سوال می‌کرد، اعتقاد ما بر این بود که تفاوتی برای واردات خودروهای دست دوم و کارکرده وجود نداشت. البته واردات خودروی کارکرده شرایطی نظیر عمر خودرو، خدمات، چگونگی واردات و… هم دارد. به هر حال لایحه دو فوریت نیز تصویب شده و دولت می‌تواند برای واردات خودروهای کارکرده اقدام کند. این موضوع قطعا در قیمت، میزان تولید و کیفیت خودروهای داخلی تاثیرگذار خواهد بود و داخلِی ساز مجبور خواهد بود برای ماندن در بازار، کیفیت را افزایش دهد و تصور نکند که هر خودرویی را با هر قیمتی می‌تواند به مردم بفروشد.

واردات خودروی کارکرده منتظر امضای قالیباف

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در آخرین اظهارنظر خود در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده است: لایحه دوفوریت واردات خودرو، بعد از اعلام مکتوب موافقت ریاست مجلس اجرا می‌شود. این واردات در چارچوبی که در لایحه مشخص شده انجام خواهد شد. منتظر هستیم نظر رئیس مجلس مبنی بر عدم مغایرت آیین‌نامه واردات با قانون ساماندهی صنعت خودرو نیست، به صورت مکتوب به دولت ابلاغ شود.

وی گفت: سال گذشته هیات دولت آیین نامه‌ای تصویب کرد تا در مرحله اول بتوانیم واردات خودروی کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را داشته باشیم که رئیس مجلس این آیین نامه دولت را مغایر قانون واردات خودرو تشخیص داد. اما اکنون مجلس در بررسی‌های نهایی این آیین نامه را مغایر قانون نمی‌داند.

به گفته بهادری جهرمی، در مرحله اول واردات خودروی کارکرده را از طریق همان آیین نامه مصوب دولت وارد سرزمین اصلی می‌کنیم. همین رویه را اگر برداشت مجلس باقی بماند، برای سایر خودروهای کارکرده هم ادامه می‌دهیم و دولت آمادگی اجرای آن را دارد.

سخنگوی دولت، در رابطه با زمان در دستور کار قرار دادن واردات خودروهای کارکرده اظهار کرد: از زمانی که رئیس مجلس به صورت مکتوب به دولت ابلاغ کند که آیین‌نامه مصوبه سال گذشته مغایر با قانون نیست؛ در حقیقت اظهار نظر شفاهی خود در تلویزیون را به صورت مکتوب به ما ابلاغ کنند، پس از آن خودبه‌خود آیین‌نامه لازم‌الاعتبار خواهد شد./ایسنا

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 353913
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا