فاطمی امین قفل واردات خودرو بود؟

رئیس کمیسیون صنایع مجلس در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت گفت: علیرغم همه اصرار های مجلس، وزیر سابق صمت واردات خودرو را قبول نکرد و  به همین دلیل این موضوع را در طرح ساماندهی صنعت خودرو تبدیل به قانون کردیم. پس از آن مجلس واردات خودرو از مناطق آزاد را مطرح کرد با این حال وزارت صمت آن را هم قبول نکرد که ما از طریق معاون اول رئیس جمهور اقدام کردیم اما باز هم وزارت صمت زیر بار واردات خودرو نرفت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مصطفی طاهری، در جمع خبرنگاران، در خصوص واردات خودرو گفت: به شدت در ابتدای دولت یازدهم برای تنظیم بازار خودرو به دولت اصرار کردیم واردات خودرو انجام شود، وقتی خودروی خارجی گران قیمت وارد کشور شود باعث می شد خودروهای تولید داخل به صورت آبشاری در بازار کاهش قیمت پیدا کند اما با توقف واردات خودرو، شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی شدیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت قبلی  با وجود اصرار مجلس واردات خودرو را قبول نکرد، اظهار داشت: به وزارت صمت اصرار کردیم که امسال واردات خودرو انجام دهد که با امتناع از این موضوع و با وجود اینکه در سنوات گذشته بدون نیاز به قانون واردات خودرو انجام می شد مجبور شدیم در قانون ساماندهی صنعت خودرو واردات را بیاوریم که با رفت و برگشتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نظر گرفتن شروطی به دولت تکلیف شد تا واردات خودرو را انجام دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته آیین نامه واردات خودرو تدوین و سال قبل بخشی از کار آغاز شد اما سرعت انجام کارها بسیار کُند بود. با واردات خودروی نو ارزبری زیادی می شد و زمان بیشتری برای آن نیاز بود که متاسفانه با التهاب بسیار بالای در بازار خودرو مواجه بودیم از این رو پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده و واردات خودرو از مناطق آزاد را مطرح کردیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: برای این منظور با وزیر و معاونین وزارت صمت ساعت ها جلسه گذاشتیم، مطالبی مکتوب نوشتیم، مرکز پژوهش ها گزارش کاملی آماده کرد و چندین کشور مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد واردات خودروی کارکرده در کشورهای اروپایی، پیشرفته و عربی متداول است اما وزارت صمت زیر بار نمی رفت.

طاهری افزود: مجبور شدیم به معاون اول رئیس جمهور مراجعه کنیم گزارش مکتوب همراه با نامه به مخبر دادیم، او دستور داد کار در وزارت صمت شروع شود با این حال وزارت صمت زیر بار نرفت و مجبور شدیم در بودجه ۱۴۰۱ اجازه واردات خودروی کارکرده را به دولت بدهیم که با رای بالایی در صحن تصویب شد که هیات نظارت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن ایراد گرفت.

امیدواریم دولت برای واردات خودروی کارکرده سرعت عمل بیشتری به خرج دهد

طاهری با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت گفت: موضع گیری که سخنگوی دولت در این زمینه داشته، خوب نیست، سخنگوی دولت به نحوی بیان می کند که آنها انتخاب درستی داشته اند و بطور مثال مجلس یا رئیس مجلس نگذاشته است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: در واردات خودرهای نو سرعت عمل خیلی ضعیف است سال گذشته قرار بود ۱۰۰ هزار خودرو وارد کنیم که این موضوع رقم نخورد امیدواریم دولت برای واردات خودروی کارکرده و مناطق آزاد سرعت عمل بیشتری به خرج دهد./خانه ملت

خودرو
شناسه : 353949
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا