کابینه انتخابی اردوغان روز شنبه مشخص می شود؟

یک مقام آگاه ترک گفت که رجب طیب اردوغان که در دومین دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در یکشنبه گذشته پیروز شد, کابینه جدید خود را اواخر روز شنبه سوم ژوئن معرفی خواهد کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  این مقام ترک که نامی از او فاش نشده است به خبرگزاری تاس گفت: اردوغان روز شنبه حدود ساعت ۱۴ (به وقت محلی) وارد پارلمان ترکیه می‌شود و در آنجا سوگند یاد خواهد کرد.


وی سپس از مقبره مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه بازدید خواهد کرد و پس از آن به مجتمع ریاست جمهوری می‌رود تا با نمایندگان خارجی که به مناسبت تحلیف وی وارد ترکیه شده‌اند دیدار کند. او حدود ساعت ۱۰ شب دولت جدید ترکیه را اعلام خواهد کرد.
بر اساس گزارش روزنامه حریت، کابینه دولت اردوغان تقریباً کاملا تغییر خواهد کرد.

وزرای خارجه، دفاع و کشور ممکن است افراد پیشین باشند اما رئیس جمهور ترکیه هنوز تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ نکرده است.

به گزارش ایرنا, رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه روز پنجشنبه نتایج نهایی و رسمی دور دوم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که در تاریخ ۲۴ ماه مِی ۲۰۲۳ (هفتم خردادماه ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، اعلام کرد.

احمد ینر از انتشار نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روزنامه رسمی این کشور خبر داد و گفت: این نتایج پس از بررسی اعتراضات و شکایات ثبت شده اعلام شده و قطعی است.

وی افزود: بر اساس نتایج نهایی و قطعی دومین دور انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان با کسب ۲۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۹ رای معادل ۵۲. ۱۸ درصد آرای مردم به عنوان رییس جمهور ترکیه انتخاب شده است.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اضافه کرد: در این انتخابات کمال قلیچداراوغلو با کسب ۲۵ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۲۴ رای معادل ۴۷. ۸۲ درصد آرای مردم از رقیب خود شکست خورده است.

وی میزان مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه را ۸۵. ۷۲ درصد اعلام کرد و گزارش داد که در این دور از انتخابات، در مجموع ۵۴ میلیون و ۲۳ هزار و ۶۰۱ نفر رای داده‌اند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شد ولی به علت کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای، با حضور رجب طیب

اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم کشیده شد./ایرنا

سیاسی
شناسه : 353995
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا