با کاهش ۵ درصدی نرخ سود؛

اقساط ماهانه وام مسکن ملی در سال اول ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد

با کاهش سود وام مسکن ملی از ۲۳ به ۱۵ درصد، اقساط این وام در سال اول نیز بیش از ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و به کم‌تر از ۸ میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رئیس بنیاد مسکن از کاهش ۵ درصدی سود وام مسکن ملی خبر داده است. در این شرایط مبلغ اقساط ماهانه این وام در سال اول با روش پلکانی حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد شد.

با دستور ابراهیم رئیسی و از طریق ورود منابع صندوق ملی مسکن به اعتبارات بانک‌ها، سود وام مسکن کلی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این خبری است که روز یکشنبه ۱۴ خرداد نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد.

پیش از این نیز با تصویب شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمام کشور به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود.

افزایش شدید اقساط وام مسکن ملی

هر چند افزایش وام مسکن ملی خبر خوبی برای متقاضیان بود اما این افزایش منجر به اقساط بالای این وام شد.

با در نظر گرفتن وام ۵۵۰ میلیونی و نرخ سود ۲۳ درصدی، مبلغ اقساط ماهانه این وام معادل ۱۰ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان خواهد بود. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال بیستم ۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان است،

پیش از این و در وام ۴۵۰ میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه ۸ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان بود. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال بیستم حدود ۲ میلیارد و ۹۲ میلیون تومان و کل سود تسهیلات وام ۴۵۰ میلیون تومانی حدود یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان بود.

این در شرایطی بود که نیکزاد از تاکید رئیس جمهور بر اقساط پلکانی تسهیلات گفته بود. بطوریکه قسط اول کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق کارمندان و کارگران باشد.

کاهش ۳۰ درصدی اقساط وام مسکن ملی در سال اول

حالا با کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن در روش بازپرداخت پلکانی، اقساط متقاضیان در سال اول، ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان می‌شود. این رقم در مقایسه با اقساط ۱۰ میلیون و ۶۵۳ هزار تومانی حاکی از کاهش بیش از ۳۰ درصدی است.

این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان است.

بنابراین متقاضیان در یک دوره ۲۰ ساله برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی ۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان پرداخت خواهند کرد. از این رقم حدود یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان سود تسهیلات است.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 354479
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا