ظریف: روسیه، سنگ بزرگی در مذاکرات برجام انداخت

ظریف در کلاب هاوس بیان کرد که با آغاز مذاکرات نهایی هسته ای، روسیه با یک اظهارنظر، گره کوری در مذاکرات ایجاد کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در کلاب هاوس در خصوص برجام و روند پرونده هسته‌ای توضیحاتی را مطرح کرد. در بخشی از این گفتگو، ظریف در خصوص مشکلی که روسیه در مذاکرات ایجاد کرد، توضیحاتی داد.

ظریف: در خصوص مذاکرات هسته ای در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی باید دو موضوع را مدنظر قرار دهیم.

موضوع اول اینکه در خصوص مذاکرات مسقط باید توجه داشته باشید که یک سال پیش از ریاست جمهوری روحانی با وجود مخالفت و کارشکنی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و مخالفت احمدی نژاد آغاز شده بود. بنابراین شروع مذاکراتی که به توافق برجام انجامید در دولت قبل از حسن روحانی آغاز شده بود. اما مذاکرات به نتیجه نرسیده، مکتوب نشده و تنها در حد سخنرانی بود.

نکته دوم به انتخابات سال ۹۲ بازمی‌گردد. هدف سیاسی تحریم، فاصله انداختن میان مردم و دولت است تا با فشار مردم، دولت و حکومت از تصمیم‌های خود عقب نشینی کند. اما انتخابات آن سال نشان داد که مردم از دولت فاصله نگرفت. این موضوع باعث قوت ما در مذاکرات شده بود. کما اینکه نقش حسن روحانی در غیر امنیتی کردن ایران قابل توجه بود.

ما مذاکرات را در مسقط ادامه دادیم و در کنار مذاکره با آمریکا، مذاکرات ۵+۱ را شروع کردیم. نکته مهم مذاکرات این بود که سطح مذاکرات در سطح معاونین وزرای خارجه شکل گرفت و من گفتم زمانی در مذاکرات حضور پیدا می کنم که وزیر خارجه روبروی من باشد.

در نهایت با تلاش همکاران من، بالاخره توانستیم در پاییز ۱۳۹۲ به توافق ژنو دست پیدا کنیم. باید توجه داشته باشید که ما در این توافق توانستیم غنی سازی را بگیریم. حالا برخی می گویند که غنی سازی را از قبل داشتیم.

بعد از بهمن ماه مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی آغاز شد. در این مرحله روسیه گفت که سوخت دائمی بوشهر را تامین خواهد کرد و همین موضوع منجر شد که سنگ بزرگی در مذاکرات شکل بگیرد و مذاکرات طولانی شود. همین موضوع باعث شد که نتوانستیم به بالاتر از ۶ هزار سو در برجام برسیم. این اولین ضربه بزرگی بود که از روسیه در مذاکرات برجام خوردیم.

در حقیقت مذاکرات را با مشکل بزرگی که روسیه ایجاد کرد شروع کردیم. تا فروردین ۱۳۹۴ بحث ما مربوط به مسائل هسته ای بود و پس از آن راجع به تحریم صحبت کردیم. این در نقطه مقابل افرادی است که می گویند که برجام فقط برای رفع تحریم‌ها بود و موضوعات هسته ای در نظر گرفته نشد.

 

سیاسی
شناسه : 354767
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا