بازار سهام قربانی می‌شود؟؛

بورس و تکرار خاطرات دولت اول روحانی

هر چند بازار سهام پس از دو روز تعطیلی ‌مثبت بود اما در شرایط کنونی پیش بینی بورس بیش‌تر نشان از فاز احتیاطی دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، معاملات بورس روز سه شنبه در حالی پایان یافت که شاخص کل توانست با وجود تعطیلی بازار سهام در دو روز گذشته افزایش یابد. البته شاخص این رشد را تا حد بالایی مدیون رشد سهام خودرویی‌ها بوده است. بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۹ هزار و ۸۶۷ واحدی موفق شد به ارتفاع دو میلیون و ۲۸۹ هزار واحد برسد.

همچنین شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد ۰.۶۶ درصدی تراز ۷۷۶ هزار واحدی را ثبت کرد.

گفتنی است تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دیروز را ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون و ارزش معاملات را ۷ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان نشان داد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. به طوری که شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دیروز، خبر از خروج

بورس فعلا جان صعود ندارد

با وجود اینکه نماگرهای بورس صعودی بودند، اما پایین بودن ارزش معاملات و خروج پول حقیقی در مقطع فعلی نشان می‌دهد بازار سرمایه همچنان در مسیر صعودی قرار نگرفته است. بورس صرفا به دلیل رشد مقطعی گروه خودرو رشد حداقلی را تجربه کرده است.

به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار سرمایه همچنان در ‌هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. در حالی که سیگنال‌های مثبت و منفی بازار را احاطه کرده است، عده‌ای معتقدند که گشایش‌های سیاسی می‌تواند برای بازار سرمایه یک سیگنال مهم و مثبت به حساب آید.

در رابطه با تاثیر گشایش‌های سیاسی و اقتصادی بر صنایع تولیدی، می‌گویند: سفر پادشاه عمان به ایران می‌تواند به سبب جذب سرمایه‌گذاران جدید در کشور حامل اخبار مثبتی برای بازار سرمایه در بلندمدت باشد.

اما برخی نیز معتقدند کاهشی شدن انتظارات تورمی و ثابت ماندن قیمت دلار سیگنال چندان مثبتی برای بازار نیست. حال باید دید کدام سناریو پیش روی وضعیت بازار قرار خواهد گرفت.

سناریوی بورسی در دور اول روحانی رخ خواهد داد؟

در دولت یازدهم، انتظارات تورمی روند کاهشی به خود گرفت. عده‌ای معتقدند سیاست انقباضی دولت مبنی بر کنترل تورم موجب رکود در بازارها و بازار سرمایه شد. اما برخی نیز این سیاست را می‌ستایند. حالا اما کارشناسانی هستند که معتقدند می‌توان همچنان سناریوی سال‌های نخست دولت حسن روحانی را برای این دوره نیز متصور شد.

محمود امیری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: توافق به خودی خود سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه محسوب نمی‌شود. هرچند نمی‌توان چندان امیدی به وقوع توافق داشت بلکه تنها ممکن است زمان خریده شود.

وی می‌افزاید: گشایش‌های سیاسی باعث حفظ ارزش پول و کاهش انتظارات تورمی می‌شود. اما از آن سو با این نرخ بهره‌ای که در نظام بانکی وجود دارد، بازار رشد خاصی نخواهد کرد.

در حال حاضر نرخ بهره حتی از ۲۵ درصد هم بالاتر است و با این نرخ اگر تورمی وجود نداشته باشد، بورس آسیب می‌بیند.

بازار سهام قربانی می شود؟

امیری تاکید می‌کند: برای ایجاد یک ثبات اقتصادی همراه با رکود بازار سهام نیز قربانی می‌شود. همان‌طور که در زمان آقای طیب‌نیا و سیف در دولت نخست حسن روحانی آن را شاهد بودیم. بسیاری آن دوره را تمجید می‌کردند. اما واقعیت آن است که تورم به قیمت رکود در تمام بازارها کنترل شد و مانند آبی پشت سد جمع شد و در نهایت سد شکسته شد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تجربه نشان می‌دهد خبر توافق با توجه به نرخ بهره بانکی بالا برای بورس خبر خوبی نیست. در شرایط تورمی بازار چندان به نرخ بهره اهمیت نمی‌داد، چراکه تورم ۵۰ درصدی در مقابل سود بانکی زیاد بود.

امیری خاطرنشان می‌کند: در دوره نخست دولت روحانی تورم به قیمت بهره بالای بانکی حتی تا ۳۰ درصد کنترل شد. اما در دوره دوم این فنر رها شد. حالا نیز به نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی و دولت بر همین منوال باشد که آن دوره را برای خوشامد مردم تکرار کند، هرچند شرایط متفاوت‌تر از گذشته است.

سناریو انتظارات تورمی بورس

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اگر توافقی نشود و گشایش سیاسی رخ ندهد به مرور برای بازارها اثبات خواهد شد که تورم ادامه‌دار خواهد بود. با توجه به چاپ پولی که انجام می‌شود و بالا رفتن حجم نقدینگی بازارها به ترتیب رشد خواهند کرد و قطعا با یک جهش ارزی مواجه خواهیم شد.

امیری یادآور می‌شود: بورس نیز از این شرایط مستثنا نیست و قطعا انتظارات تورمی را پیشخور خواهد کرد و دیگر اهمیتی به بالا رفتن سود بانکی نخواهد داد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 354811
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا