نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح داد؛

مقصر ریزش بورس در دو هفته گذشته چه کسانی بودند؟

بورس پس از روزهای درخشان ابتدای سال، در چند هفته گذشته با اصلاح همراه شده است. نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه دلیل این ریزش را توضیح داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محسن زنگنه بر این باور است که ریزش چند هفته گذشته بورس بیش از آنکه متاثر از فضای سیاسی و قیمت دلار باشد، ناشی از نامه‌نگاری‌هایی است که منجر نااطمینانی میان فعالان بازار سهام شده است.


سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: ثبات در بازارهای موازی موجب افزایش رغبت مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌شود. اما این سرمایه‌گذاری زمانی می‌تواند به تولید کمک بیشتری کند و در جهت حمایت از تولید موثر باشد که بخشی از این سرمایه‌گذاری در بازارهای اولیه صورت گیرد. لذا بهترین زمان است که دولت شرایط را برای ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه فراهم کند. همچنین دولت با فراهم آوردن ابزارهای جدید برای تامین سرمایه و نقدینگی -برای شرکت‌هایی که به افزایش سرمایه نیاز دارند- از طریق بازار سرمایه تسهیل کند.

این نماینده مجلس افزود: ما در قانون بودجه هر ساله تکالیفی را برای دولت تعیین و دولت را مکلف می‌کنیم که بخشی از سهام شرکت‌های دولتی را در قالب بازار سرمایه واگذار کند.

فرصت مناسب برای عرضه شرکت‌های دولتی

وی اضافه کرد: این رغبت بین مردم، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در بورس ایجاد شده و بدبینی‌های دو ساله گذشته مرتفع شده است.

این بهترین فرصت است که سازمان خصوصی‌سازی در عرضه سهام شرکت‌های دولتی به عنوان عرضه اولیه تسریع کند. هم برای تامین سرمایه بخش خصوصی و تولید از طریق بازار سرمایه اقدام عاجل شود. بهترین آن صندوق پروژه است. از طریق ایجاد صندوق پروژه می‌توان بسیاری از نیازهای بخش خصوصی را از طریق بازار سرمایه تامین کرد.

چرا بورس ریزش کرد؟

این نماینده مجلس گفت: بخشی از اتفاقات که هفته گذشته رخ داد، به جهت تصمیماتی است که در فضای اقتصادی گرفته می‌شود. اقداماتی که بعضا موجب نااطمینانی سرمایه‌گذاران و خریداران و دارندگان سهام و خروج آنها از بازار می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه مجلس ادامه داد: دلیلی که بورس طی دو هفته گذشته با اُفت مواجه شد، تصمیماتی بود که شرکت‌های تاثیرگذار همانند خودروسازان اتخاذ کردند. از سوی دیگر، برخی تصمیمات توسط دولت و شورای رقابت برای آن‌ها اتخاذ شد. این موضوع موجب می‌شود که بازار سرمایه از این تصمیمات متاثر شود.

وی تصریح کرد: دو هفته گذشته اتفاق خاصی در عرصه بین‌المللی یا نرخ ارز نداشتیم. حتی بعضا فضای ثابتی را طی کردیم. آنچه که موجب ریزش شد برخی اقدامات، تصمیمات و نامه‌نگاری هایی بود. اقداماتی که در فضاهای اقتصادی توسط برخی نهادهای تصمیم‌گیر انجام شد و موجب نااطمینانی و خروج برخی از حقیقی‌ها و حقوقی‌ها از بازار سرمایه شد./خانه ملت

بورس
شناسه : 355378
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا