فروردین ماه درخشان خودرویی های بورسی

شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در فروردین ماه سال۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۳.۸ و ۴.۷ درصدی مواجه شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مرکز پژوهش ‎های مجلس در گزارشی به پایش و بررسی بخش حقیقی اقتصاد ایران در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ در بخش صنعت و معدن پرداخت.

تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص‌ تولید بخش صنعت به‌دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به‌عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در فروردین ماه سال ،۱۴۰۲ شاخص تولید و فروش شرکتهای صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۳.۸ و ۴.۷ درصدی مواجه شده، اما نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش رشد منفی ۱۴.۲ و ۳۴.۹ درصدی داشته است. این کاهش، مطابق انتظارات حاکی از کاهش فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین ماه است. طبق روال دوره‌ای در فروردین ماه اکثر رشته فعالیت‌های بخش صنعت با کاهش شاخص روبرو بوده اند.

شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی

براساس یافته‌های این گزارش، طی فروردین ماه سال ۱۴۰۲، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۳.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۴.۲ درصدی مواجه شده ‌است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ گروه صنعتی بورسی، ۱۱ گروه، افزایش در شاخص تولید و ۴ گروه، کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. گروه های «خودرو و قطعات»، «لاستیک و پلاستیک» و «محصولات فلزی بجز ماشین‏‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های «چوب و کاغذ» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین طی فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، رشته‌فعالیت‌های «کک و پالایش»، «سایر کانی غیرفلزی» و «شیمیایی (بجز دارو)» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۲۰.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱۲.۸ درصدی مواجه شده ‌است.

فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت ۱.۵ درصدی را ثبت کرده است

نتایج این گزارش در بخش فروش نشان می‌دهد که طی فروردین ماه سال ۱۴۰۲، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۳.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۳۴.۹ درصدی مواجه شده ‌است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹ رشته‌فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۶ رشته‌فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. گروه های «سایر کانی غیرفلزی»، «تجهیزات برقی» و «محصولات فلزی بجز ماشین ‏آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات» و «چوب و کاغذ» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که در این ماه نسبت به ماه قبل، اکثر گروه ها کاهش در شاخص فروش داشته‌اند که گروه های «تجهیزات برقی»، «کاشی و سرامیک»‌ و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند. شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۳.۳ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۸.۲ درصدی مواجه شده ‌است.

طبق بررسی‌های این گزارش، در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت ۱.۵ درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه‌به‌نقطه با کاهش نسبت به ماه قبل، به ۲۰.۷ درصد رسیده است.

گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۲.۸ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۴۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

بورسخودرو
شناسه : 355408
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا