خبردرمانی یا سرکوب موقتی؛

کاهش قیمت دلار؛ شوک کوتاه‌مدت یا آغاز یک روند نزولی؟

قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده است. کارشناسان بر این باورند که ادامه روند نزولی قیمت دلار مشروط به تصمیمات مهمی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هفته گذشته بود که خبرهایی درخصوص احتمال ورود ۲۴ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه‌شده به چرخه اقتصادی کشور منتشر شد. این خبر از همان ابتدا با واکنش مثبت بازار ارز همراه شد به‌طوری که در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت دلار به نرخ‌های زیر ۵۰ هزار تومان سقوط کرد.

هرچند خبرهای مثبت سیاسی دیگری نیز در ریزش قیمت دلار موثر بوده با این حال نمی‌توان نقش این خبر را در کاهش قیمت اسکناس آمریکایی نادیده گرفت. نکته جالب توجه این بود که این خبر بعد از دست‌به‌دست شدن در فضای رسانه‌ای کشور تکذیب و اعلام شد که این میزان منابع مالی قرار نیست آزاد شود.

علی واعظ مسوول میز ایران در گروه بین‌‌‌المللی بحران و از چهره‌‌های نزدیک به رابرت مالی در توئیتی مدعی شد که ادعای آزاد شدن ۲۴ میلیارد دلار از اموال مسدود‌شده ایران کذب است. با وجود تکذیب این خبر اما بازار ارز همچنان تحت تاثیر خبرهای مثبت سیاسی قرار گرفت و  دلار در کانال قیمتی ۴۰ هزار تومانی معامله می‌شود.

در این بین خبر دیگری درخصوص آزاد شدن دارایی‌های بلوکه‌شده ایران منتشر شده تا اخبار مثبت سیاسی بر نرخ ارز را تقویت کند.

آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در عراق

یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق روز گذشته از آزادسازی بخشی از طلب ایران در عراق خبر داد و گفت: «مقداری از منابع بلوکه‌شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته است و بخشی از پول‌ها نیز برای تامین کالا‌های اساسی پرداخت شد. شنیده‌ها حاکی از این است که مبلغ پرداختی حدود سه میلیارد دلار است.»

 وی با اشاره به مجوز پرداخت بخشی از طلب‌های ایران توسط عراق تاکید کرد: «این اتفاق به‌طور قطع تاثیر مثبتی بر بازار‌ها خواهد داشت. چرا‌که هم نیاز‌های بانک مرکزی مرتفع و هم کالا‌های اساسی خریداری شده است. در واقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالا‌های اساسی کمک قابل‌توجهی کند.»

این خبر هرچند تاثیر خاصی بر بازار ارز نداشت، با این حال برخی اثرات آن بر چشم‌انداز قیمت دلار را مثبت قلمداد می‌کنند.

 با این حال این اثرات مثبت زمانی ماندگار خواهد بود که آزادسازی دارایی‌های ایران تنها در حد خبر و گمانه‌زنی نباشد. کارشناسان نیز بر این باورند که بازگشت دلارهای مسدودی به چرخه اقتصادی ایران می‌تواند باعث تحولی بنیادین در کشور شود. با این حال اثرات این مساله تنها زمانی می‌تواند ماندگار باشد که تغییرات اساسی در شیوه تصمیم‌گیری و برنامه‌‌ریزی مدیران ایجاد شود، در غیر این صورت اقتصاد به روال قبلی خود برمی‌‌گردد و امیدی به بازگشت رونق نخواهد بود.

اثر کوتاه مدت اخبار سیاسی بر قیمت دلار

حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: تورم یکی از مهم‌ترین متغیرهای تعیین‌کننده قیمت دلار است. بدین معنی که افزایش نرخ تورم زمینه‌ساز رشد قیمت ارزهای خارجی نیز می‌شود.

در این راستا باید گفت اگر سیاستگذار بتواند نرخ تورم را کنترل کند اثرات این مساله بر کاهش و کنترل نرخ ارز ماندگار خواهد بود. با این حال اگر توجهی به نرخ تورم نشود و راه‌حلی برای کنترل آن اندیشیده نشود، اثر مسائل روانی اعم از خبرهای مربوط به توافق ایران و غرب، سفر سلطان عمان به ایران و خبرهایی از این دست بر نرخ ارز را باید کوتاه و گذرا قلمداد کنیم.

وی اظهار کرد: در صورتی که دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود و به چرخه اقتصادی کشور بیاید برای مدت کوتاهی سیاستگذار می‌تواند با پول‌پاشی و تزریق این ارزها به اقتصاد، قیمت دلار را کنترل کند.

نرخ تورم و قیمت دلار با پول پاشی کنترل می‌شود؟

اما سوال اساسی در این بین این است که آیا سیاستگذار می‌تواند با پول‌پاشی و سیاست‌های موقتی نرخ تورم را هم کنترل کند؟ واقعیت این است که کنترل تورم را نه با سیاست‌های اینچنینی بلکه با سیاست‌هایی که منجر به تقویت بخش تولیدی کشور شود، می‌توان کنترل کرد.

صالحی تصریح کرد: با همه اینها نمی‌توانیم تاثیر آزادسازی دارایی‌های ارزی بر نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی را انکار کرد. اما آنچه اهمیت دارد این است که تاثیر مسائل اینچنینی بر کنترل قیمت دلار کوتاه‌مدت و برای یک دوره چند‌ماهه خواهد بود.

در صورتی که در توافقی هم طبق شنیده‌ها انجام بشود دولت و بخش مولد کشور باید بتوانند از فرصت فراهم‌شده استفاده کند. دولت باید در مسیر مهار و کنترل تورم حرکت کنند. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان نسبت به آینده بازار ارز و اقتصاد کشور امیدوار بود.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، در یک صورت با آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده می‌توان نسبت به کلیت آینده اقتصاد امیدوار بود. آن هم اینکه بعد از بازگشت به چرخه اقتصادی صرف مولدسازی و کارآمد شدن اقتصاد شود. همچنین رویکردهایی که در زمینه بهبود زیرساخت‌ها اتخاذ می‌شود درست باشد.

ما اگر رویکردها اصلاح نشود و با همین فرمان فعلی اقتصاد را پیش ببریم. این دارایی‌ها نیز همچون تجاربی که در گذشته داشته‌ایم حیف‌و‌میل می‌شود.

صالحی ادامه داد: واقعیت این است که دولتمردان عمدتا تصمیماتی در زمینه‌های مختلف اقتصادی اتخاذ می‌کنند که آثار و پیامدهای مثبتی به همراه ندارد. بنابراین اگر تصمیمات دولت منجر به ایجاد انگیزه و ارزش‌افزوده برای اقتصاد نشود. حتی بازگشت منابع سرشار ارزی نیز کمکی به بهبود چشم‌انداز اقتصادی کشور نمی‌کند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهویژه اقتصاد کلان
شناسه : 355466
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا