آمریکا آزاد سازی پول های مسدود شده ایران در عراق را تایید کرد

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دسترسی ایران به حدود ۳ میلیارد دلار از وجوه متعلق به خود را در عراق تایید کرد و گفت که این انتقال پول را تایید می کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در واشنگتن در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آزاد سازی نزدیک به ۳ میلیارد دلار از پول های مسدود شده ایران بر اساس یک توافق میان آمریکا، عراق و ایران، این موضوع را تایید کرد و گفت که واشنگتن با دسترسی ایران به وجوه متعلق به خود در حساب های عراق موافقت کرده است.

میلر تصریح کرد: در ارتباط با این گزارش باید بگویم که ایران تنها می تواند از این پول در راستای اهداف بشر دوستانه و مبادلات بانکی خارج از تحریم ها استفاده کند. دوم اینکه اینها اقداماتی هستند که در سال های گذشته نیز انجام شده اند. دولت پیشین آمریکا نیز به صورت موردی این اقدامات را انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که این اقدامات در راستای قانون آمریکا و همکاری کامل با دولت عراق هستند و بشردوستانه هستند.

همچنان تمام تحریم های خود علیه ایران را اجرا می کنیم

این مقام آمریکایی در عین حال در راستای سیاست های دوگانه دولت بایدن به ویژه سیاست شکست خورده فشار حداکثری اذعان کرد: ما همچنان تمام تحریم های خود علیه ایران را اجرا می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا شما این انتقال پول به ایران را تایید می کنید؟ گفت: بله من این انتقال را تایید می کنم.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۰ خرداد ماه در سخنانی گفت: وزیر امور خارجه عراق در جریان کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم که در ریاض برگزار شد، گفت‌وگوی هدفمندی را با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود انجام داد در خصوص بدهی های مالی بین عراق و ایران انجام داد.

الصحاف تأکید کرد که وزیر امور خارجه عراق به همین منظور با همتای عمانی خود، رایزنی و گفت‌وگو وهماهنگی کرده است.

۲.۷ میلیارد دلار از بدهی این کشور به ایران آزادسازی شده

وزرای خارجه امریکا و عراق در دیداری در ریاض به بررسی حقوق مالی دولت ایران در عراق به دلیل خرید گاز و برق و چگونگی پرداخت آن با توجه به اقدامات امریکا بر بانک های بین المللی و از جمله بانک های عراق و تحریم های امریکا بر ایران پرداختند.

وزیر خارجه عراق بر لزوم ایجاد راه حلی برای این مشکل که به صورت مستقیم بر بخش برق عراق تاثیر می گذارد تأکید و از آمریکا بخاطر اعطای مجوز برای پرداخت مبالغ مالی به حجاج ایرانی از حقوق ایران در بانک های عراق تقدیر کرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز گفت: بر اساس شنیده‌های موجود ۲.۷ میلیارد دلار از بدهی این کشور به ایران آزادسازی شده است.

«یحیی آل‌اسحاق» با اشاره به آزادسازی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های ایران در عراق، اظهار داشت: بخشی از منابع بلوکه شده ایران در این کشور برای نیازهای حجاج در سفر تمتع تخصیص داده شده و بخشی دیگر نیز برای تامین کالاهای اساسی مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

سیاسی
شناسه : 356060
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا