منابع غربی خبر دادند؛

نفت ایران رکورد ۵ ساله صادرات را شکست

اطلاعات شرکت های مشاوره انرژی و آمار کشتیرانی نشان می دهد صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریمها به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، صادرات نفت ایران از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. با این حال، صادرات نفت ایران همچنان ادامه پیدا کرده است.

طبق آمار شرکت کپلر، صادرات نفت ایران در ماه مه، از ۱.۵ میلیون بشکه در روز فراتر رفت که بالاترین نرخ ماهانه از سال ۲۰۱۸ به این طرف است.  

ایران در ماه مه اعلام کرد تولید نفت خود را به بالای ۳ میلیون بشکه در روز افزایش داده که طبق آمار اوپک، معادل حدود سه درصد از عرضه جهانی و بالاترین میزان تولید ایران از سال ۲۰۱۸ است.

یک منبع آگاه اوایل ماه میلادی جاری به رویترز گفته بود که تولید نفت‌ایران همچنان در همین سطح است.

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، تولید نفت‌ایران در ماه مه را ۲.۸۷ میلیون بشکه در روز تخمین زد که نزدیک به آمار رسمی ایران است.

افزایش تولید از سوی ایران در حالی روی داده که تولیدکنندگان اوپک پلاس شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه، برای حمایت از بازار نفت، تولید خود را محدود کرده اند.

تولید و صادرات نفت ایران رشد کرده است

تحلیلگران دیگر هم می گویند تولید و صادرات نفت‌ایران رشد کرده است. شرکت مشاوره اس وی بی اینترنشنال برآورد می‌کند تولید نفت‌ایران در ماه مه، به ۳.۰۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۶۶ میلیون بشکه در روز در ژانویه رشد کرده است. صادرات نفت و میعانات ایران در ماه مه ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز بود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رویترز اعلام کرد: تمامی تحریم‌های ایران به قوت خود باقی مانده است و ما برای اقدام علیه نقض کنندگان تحریمها، با استفاده از همه اختیارات موجودمان تردید نمی کنیم.

چین بزرگترین مشتری نفت ایران 

به گفته تحلیلگران غربی و طبق آمار کشتیرانی، چین بزرگترین مشتری نفت‌ایران است.

گروه اوپک پلاس در چهارم ژوئن با توافق گسترده تری برای محدود کردن عرضه نفت تا سال ۲۰۲۴ موافقت کرد. ایران به همراه ونزوئلا و لیبی، از مشارکت در این کاهش تولید معاف هستند. نیجریه معاف نیست اما برای افزایش تولید، با مشکلات داخلی مواجه هست.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران بانک جی پی مورگان در گزارشی اعلام کردند اوپک پلاس به کاهش تولید بیشتری نیاز دارد.

تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ را به ۸۱ دلار در هر بشکه، در مقایسه با برآورد قبلی ۹۰ دلار کاهش داده است.

ایسنا

نفت و پتروشیمی
شناسه : 356548
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا