ریزش بیش‌تر قیمت‌ها در راه است؟؛

سامانه یکپارچه، دلار و واردات خودروهای کارکرده؛ قیمت خودرو به کدام سو می‌رود؟

واردات خودروهای کارکرده در مجلس به تصویب رسید. اما در صورت تایید نهایی شورای نگهبان، می‌تواند منتظر کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد بود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، واردات خودروهای کارکرده در مجلس به تصویب رسید تا حالا آینده قیمت خودرو در بازار آزاد متاثر از سه عامل کلیدی باشد. کارشناسان علاوه بر این طرح، سامانه یکپارچه خودرو و قیمت دلار را سه متغیر کلیدی برای تحلیل بازار خودرو عنوان می‌کنند.

بالاخره طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس به تصویب رسید. بر اساس این طرح واردات خودروهای خارجی با عمر کم‌تر از ۵ سال ممکن خواهد شد. یکی دیگر از نکات مهم طرح مجلس، امکان واردات خودروهای کارکرده بدون انتقال دانش فنی است. موضوعی که منجر به تسهیل واردات خودرو می‌شود.

این طرح برای ابلاغ به دولت نیاز به تایید شورای نگهبان دارد. با این وجود خبر تصویب واردات خودروهای کارکرده در مجلس منجر به واکنش شدید بازار آزاد خودرو شد. به گونه‌ای که قیمت ر برخی از مدل‌های داخلی چند ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

آنگونه که خبرگزاری تسنیم گزارش کرده است، قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای امروز کاهش ۴۰ میلیون تومان را ثبت کرد. قیمت این مدل در بازار آزاد به ۷۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

همچنین قیمت پژو پارس که یکی از محبوب ترین محصولات ایران خودرو محسوب می‌شود، با کاهش ۲۰ میلیونی نسبت به روز گذشته ۵۳۰ میلیون تومان معامله شد.

قیمت خودرو کاهش پیدا کرد؟

با این وجود نگاهی به یکی از سایت‌های پربازدید خودرویی نشان می‌دهد که قیمت خودرو در بازار امروز افزایشی بوده است.

به عنوان مثال در این سایت قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای سقف شیشه‌ای افزایش ۲۰ میلیون تومانی را تجربه کرده‌است. البته قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای در این سایت ۶۷۰ میلیون تومان اعلام شده که ۴۰ میلیون تومان کم‌تر از قیمت اعلامی تسنیم است.

سامانه یکپارچه خودرو، دلار و واردات

در شرایط کنونی کارشناسان علاوه بر واردات خودرو از دو عامل قیمت دلار و سامانه یکپارچه خودرو نام می‌برند که بر قیمت خودرو اثرگذار است.

قیمت دلار که در هفته‌های گذشته تا میانه‌های کانال ۴۰ هزار تومان هم کاهش پیدا کرده بود، حالا چند روزی است که دوباره در نزدیکی های مرز ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود. همین موضوع منجر شد که کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد متوقف و حتی افزایشی شود. بنابراین از این منظر تا زمانی که قیمت دلار بر روی اعداد پایین‌تر تثبیت نشود،‌ نمی‌تواند انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.

از سوی دیگر، آنگونه که کارشناسان می‌گویند این سامانه که قرار بود به کاهش التهاب بازار خودرو کمک کند، حالا به تهدیدی برای این بازار مبدل شده است.

در مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو، نوبت بسیاری از افراد به اواخر سال آینده موکول شده است. موضوعی که می‌تواند باعث ناامیدی افراد از خرید خودرو در این سامانه شود و تقاضای جدیدی را به بازار آزاد بیاورد.

حالا باید دید که در این شرایط قیمت خودرو در روزهای آینده به کدام سو خواهد رفت.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 356879
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا