بانک مرکزی اعلام کرد؛

رشد ۴ درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته/ سال درخشان بخش صنعت و عملکرد ضعیف بخش خدمات

بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته برابر با ۴ درصد بود. در میان بخش‌های مختلف، صنعت و معدن بهترین و بخش خدمات ضعیف‌ترین عملکرد را داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بانک مرکزی، رشد اقتصادی فصل زمستان سال گذشته را برابر با ۵.۳ درصد اعلام کرد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۴.۷ درصد بوده است.

به طور کلی اقتصاد ایران بر اساس گزارش بانک مرکزی و بدون در نظر گرفتن بخش نفت سال گذشته رشد ۳.۵ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی بدون بخش نفت برابر با ۳.۹ درصد بوده که حاکی از کاهش ۰.۴ واحد درصدی است.

همچنین رشد اقتصادی با در نظر گرفتن بخش نفتی در سال گذشته برابر با ۴ درصد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۰.۴ واحد درصدی را تجربه کرده است.

سال درخشان صنعت و عملکرد ضعیف بخش خدمات

در میان بخش‌های اقتصادی، گروه نفت با رشد ۱۰ درصدی در سال گذشته بالاترین نرخ رشد را ثبت کرده است. با این وجود رشد اقتصادی این بخش نسبت به سال ۱۴۰۰ تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

گروه صنایع و معادن نیز در سال گذشته توانست رشد ۶.۵ درصدی را تجربه کند که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش۵.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد. این بالاترین میزان افزایش نرخ رشد میان بخش‌های مختلف اقتصادی است.

گروه کشاورزی نیز پس از ثبت رشد ۲.۶- درصدی در سال ۱۴۰۰، توانست سال گذشته به رشد ۱.۱ درصدی دست پیدا کند.

گروه خدمات نیز هر چند سال گذشته رشد ۲.۷ درصدی را ثبت کرد اما در مقایسه با سال ۱۴۰۰، کاهش ۳.۸ واحد درصدی را تجربه کرده است که ضعیف ترین عملکرد در میان بخش های اقتصادی محسوب می‌شود

سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرد

همچنین رشد سرمایه‌گذاری در سه ماه چهارم سال ۱۴۰۱ برابر با ۶ درصد گزارش شده است. به گونه ای که رشد سرمایه‌گذاری در ماشین آلات در زمستان سال گذشته ۱۰.۶ درصد و در بخش ساختمان ۳.۲ درصد بوده است.

رشد سرمایه گذاری در سال گذشته نیز برابر با ۶.۷ درصد بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش ۶.۷ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

سرمایه گذاری در ماشین آلات در سال گذشته رشد ۱۵.۴ درصدی را تجربه کرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش ۲.۹ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

سرمایه گذاری در بخش ساختمان نیز در حالی سال ۱۴۰۰ رشد ۷.۹- درصدی را ثبت کرده بود، سال گذشته توانست به رشد ۱.۲ واحد دست پیدا کند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهویژه اقتصاد کلان
شناسه : 356974
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا