متا درصدد مسدودسازی حساب های طالبان در واتس اپ

دولت طالبان در یک بازی موش و گربه با شرکت مادر واتس‌اپ، گیر افتاده که به دلیل تحریم‌های آمریکا، در تلاش برای جلوگیری از دسترسی کاربران مرتبط با این حکومت به این پیام‌رسان است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، از سال ۲۰۲۱ که طالبان بر افغانستان تسلط پیدا کرد، مقامات دولت طالبان برای ارتباطات خود به میزان فزاینده، به استفاده از واتس‌اپ روی آورده اند و برای همه کاری، از شناسایی اهداف حمله گرفته تا ارسال یادداشت‌های رسمی وزارتخانه، به این برنامه پیام‌رسان رمزگذاری شده متکی هستند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: با وجود اتکای مقامات این دولت تازه تاسیس رادیکال به واتس‌اپ، آنها برای حفظ دسترسی به حساب‌های واتس‌اپ خود، تقلا می‌کنند و ممکن است بدون اطلاع قبلی، ارتباطات ضروری آنها قطع شوند.

مقامات طالبان تلاش می‌کنند راه‌حل‌هایی نظیر خرید سیم‌کارت‌های جدید و ایجاد حساب‌های جدید را برای دسترسی به این اپلیکیشن پیدا کنند و این موضوع، یک بازی گردشی موش و گربه را به وجود آورده است.

متا که شرکت مادر واتس‌اپ بوده و در کالیفرنیا مستقر است، برای رعایت تحریم‌های آمریکا که به مدت بیش از دو دهه علیه این گروه وجود داشته است، باید دسترسی کاربران وابسته به طالبان را مسدود کند.

شیر احمد برهانی، سخنگوی پلیس دولت طالبان در ولایت بغلان، به نیویورک تایمز گفت: واتس‌اپ برای ما خیلی مهم است. همه کار من به این اپلیکیشن وابسته است. اگر واتس‌اپ نبود، تمام کارهای اداری و غیراداری ما فلج می‌شد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، یک سخنگوی شرکت متا گفت: واتس‌اپ کاربران مرتبط با طالبان را با اسکن نام گروه‌ها، توضیحات و عکس‌های پروفایل گروهی شناسایی کرده و سپس حساب‌های متخلف را مسدود می‌کند.

نمایندگان متا به درخواست بیزنس اینسایدر برای اظهارنظر در این باره پاسخ ندادند اما هنوز مشخص نیست که مدیران این شرکت، چه مدرکی نیاز دارند تا یک حساب واتس‌اپ کاربر مرتبط با طالبان را مسدود کنند.

جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۴ هشدار داد که رمزگذاری گسترده که مزیت اصلی واتس‌اپ محسوب می‌شود و به کاربران وعده حفظ امنیت محتوایشان را می‌دهد، پیامدهای بسیار جدی برای سازمان‌های مجری قانون و امنیت ملی در همه سطوح خواهد داشت.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، واتس‌اپ  مدت‌هاست به دلیل رمزگذاری سرتاسری استاندارد شده خود، با انتقادهای گروه‌های مجری قانون و تمجید کارشناسان حفظ حریم خصوصی داده‌ روبروست. استفاده طالبان از این اپلیکیشن با وجود تلاش متا برای محدودیت دسترسی این گروه، سوالاتی را در مورد نحوه برخورد شرکت‌های شبکه اجتماعی عرضه کننده رمزگذاری محتوا، با کاربرانی که قانون را نقض می‌کنند، مطرح کرده است./ایسنا

دانش و فناوری
شناسه : 357009
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا