چرا طالبان بنزین ایران را پس فرستاد؟

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی گفت: کشور‌های عراق و افغانستان اکنون بنزین مورد نیاز خود را از کشور‌های ازبکستان و روسیه با استاندارد بالاتری تأمین می‌کنند و بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی دلیل بازگشت بنزین از این کشورهاست.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  حسینی گفت: مدتی است که کشور عراق و افغانستان بنزین خود را از کشور‌های ازبکستان و روسیه خریداری می‌کنند و استاندارد کالا‌های ورودی خود را افزایش داده‌اند. بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی دلیل بازگشت بنزین از سوی طالبان بوده و این کشور‌ها دیگر هر کالایی را با هر کیفیتی نمی‌پذیرند.

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی گفت: بنزین صادراتی محصول پالایشگاه‌های مادر نیست، ضمن آنکه محصول تولیدی پالایشگاه‌های کوچک مقیاس از لحاظ کیفیت تأیید پالایش و پخش نیست.

وی ادامه داد: بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی از سایر کشور‌ها به موجب کوچک شدن بازار صادراتی ایران شده است در حالیکه ایران تا پیش از این ۷۰ تا ۹۰ درصد بازار صادراتی محصولات نفتی این کشور‌ها را در اختیار داشت.

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی اضافه کرد: اکنون با توجه به اینکه تغییراتی در کیفیت کالای صادراتی به عراق و افغانستان اتفاق افتاده است پالایشگاه‌های کوچک مقیاس امکان افزایش کیفیت را ندارند. زیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اجبار کرده است که نباید کالایی مشابه بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه ها‌ی مادر تولید کرد.

وی توضیح داد: پالایشگاه‌های کوچک مقیاس مجبورند کالایی با کیفیت پایین تولید کنند که در داخل مشتری ندارد و این محصولات صادر می‌شود. باید مجوز تولید محصولات یا کیفیت تری مانند بنزین یورو ۳ و گازوئیل به پالایشگاه‌های کوچک مقیاس داده شود تا در زمستان بخشی از سوخت داخلی را برای نیروگاه‌ها تأمین کند.

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی اضافه کرد: در چنین شرایطی امکان استفاده از نفتا برای پتروشیمی‌ها و گازوئیل برای نیروگاه‌ها وجود دارد که پخش و پالایش باید در این زمینه همکاری کند.

به گفته حسینی با وجود اینکه ازبکستان و روسیه بنزین با کیفیت تری به عراق و افغانستان می‌فروشند، مشتریان افغانی باز هم درخواست بنزین از کشور ما را دارند تبعات گمرکی آن را به عهده گرفته‌اند؛ که در برخی از مواقع این محصول صادر و بعضاً مرجوع می‌شود که ربطی به صادر کننده ایرانی ندارد، زیرا محصول خود را فروخته و پول آن را دریافت کرده است. محصولات مرجوعی از سایر مبادی وارد افغانستان می‌شود./ صدا و سیما

نفت و پتروشیمی
شناسه : 357027
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا