لزوم تحول در نظام مالیاتی کشور با تمرکز بر اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: باید در نظام مالیاتی کشور تحولات جدی ایجاد شود تا افراد و مشاغل خاص مالیات واقعی خود را بپردازند

به گزارش جهان صنعت نیوز، رجب رحمانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت مالیات در کشور، بیان کرد: از لحاظ فرهنگی در مسئله پرداخت مالیات باید اقدامات بسیاری صورت گیرد، به طوری که مردم پرداخت آن را یک وظیفه ی شرعی و اجتماعی تلقی کنند. در ادبیات اسلامی مبحثی مشابه موضوع مالیات، با عنوان انفاق وجود دارد که پرداخت آن منجر به پر کردن شکاف ها می شود. درواقع افرادی که درآمد و وضعیت مالی مطلوبی نسبت به سایر اقشار دارند، باید به میزان تعیین شده و قانونی برای رفع مشکلات و جلوگیری از وارد شدن فشار به افراد کم درآمد، مالیات خود را بپردازند.

رحمانی در ادامه عنوان کرد: از سالیان گذشته مقام معظم رهبری با پیش بینی وضع موجود، تاکید می کردند که وابستگی بودجه به فروش نفت باید قطع شود. بهترین نوع بودجه، بودجه ای است که با مالیات مردمی بسته می شود در واقع پایداری در آن قابل مشاهده است، در این صورت اعمال تحریم و نوسان  اختلالی در بودجه و اقتصاد کشور ایجاد نمی کند.

وی در ادامه در خصوص وضعیت مالیات ستانی در کشور گفت: در حال حاضر در روند وصول مالیات در حال پیشرفت هستیم، اقداماتی مانند هوشمند سازی سامانه ها و ایجاد سامانه مالیاتی مودیان به دریافت عادلانه مالیات کمک خواهد کرد، در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا قوانین موثری مانند مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر سوداگری و….. وضع شده است اما باید توجه کرد برای رسیدن به نقطه مطلوب در اخذ مالیات عادلانه و واقعی، این اقدامات کافی نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: هر فردی که در کشور فعالیت اقتصادی دارد و از امکانات موجود استفاده می کند با توجه به درآمدش موظف به پرداخت مالیات است. مالیات اخذ شده در جهت آبادی کشور مصرف می شود. مردم باید از محل مصرف مالیات ها آگاه باشند در این صورت  با اشتیاق بیشتری مالیات خود را می پردازند.

رحمانی در ادامه افزود: باید در نظام مالیاتی کشور تحولات جدی ایجاد شود تا افراد و مشاغل خاص مالیات واقعی خود را بپردازند یعنی این گونه نباشد که کارمندان دولت مالیات خود را ماهیانه قبل از واریز حقوق می پردازند اما مشاغل خاص مانند برخی از آهن فروشان، آرایشگاه های زنانه و….. که درآمد بالایی هم دارند متاسفانه حتی در پایان سال هم به پرداخت مالیات اقدام نمی کنند.

این نماینده در ادامه تصریح کرد: باید در اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص اقدامات جدی ای صورت گیرد، گاهی بنگاه های خرید و فروش ماشین، مسکن و…..در طی چند ساعت به درآمدهای بالایی دست می یابند که ممکن است این مبلغ درآمد یک سال یک کارگر باشد! سازمان امور مالیاتی باید در اخذ مالیات واقعی با عزمی راسخ برخورد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان تاکید کرد:  با توجه به اقتضای زمانه همانگونه که مردم در سالیان گذشته برای حفط امنیت و آبادانی کشور جان خود را دادند، امروزه نیز با توجه به شرایط  برای حفظ  امنیت و آبادانی کشور، پرداخت مالیات از جایگاه ویژه ای برخوردار است. امیدواریم در شرایط موجود  که با تحریم، تورم و….. مواجه هستیم، مردم در پرداخت مالیات همکاری لازم را به عمل آورند.

 

اقتصاد کلان

شناسه : 357032
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا