عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پاسخ داد؛

چگونه ایران می‌تواند هاب گازی غرب آسیا شود؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: می توانستیم هاب گازی منطقه غرب آسیا باشیم. واردات یا سوآپ گاز کشورهای شمالی ایران از طریق زیرساخت گازی ایران، یک موقعیت بسیار مهم برای قرارگیری در نقش مهم‌ترین بازیگر تجارت گازی منطقه را ایجاد خواهد کرد و باید به سمت افزایش واردات گاز از کشورهای شمالی و همچنین توسعه بازصادرات گاز به همسایگان برویم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، یکی از مشکلات مناطق شمال و شمال شرق کشور کمبود گاز است. چرا که انتقال این انرژی از جنوب به شمال هزینه بر است . این در حالی است که از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان می تواند علاوه بر حل مشکلات صنایع و نیروگاه های این منطقه موجب صادرات گاز از طریق خلیج فارس را  فراهم کند.

احسان ارکانی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با جهان صنعت نیوز بر مشکلات مناطق شمال کشور و ناترازی گاز اشاره کرد و گفت: بهبود روابط با ترکمنستان در کنار ظرفیت های خوب و موقعیت جغرافیایی ایران می تواند بخش عمده ای از مشکلات گاز شمال کشور را حل کند .

ارکانی گفت: شبکه سراسری گاز کشور در منطقه شمال شرق یعنی استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی که خوراک خود را از ترکمنستان تامین می کرد به علت کاهش افت فشار و قطعی گاز دچار مشکلات اساسی است. این در حالی است که چندین میلیون نفر در این مناطق زندگی می کنند.

همچنین قطعی گاز صنایع و نیروگاه ها و مجتمع های صنعتی و فولادی و حتی گاز اصناف  نیز در این مناطق مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. ما باید از ظرفیت همسایگی با کشور گازخیز مثل ترکمنستان استفاده و چارچوب همکاری تعریف کنیم .

وی افزود: ما می توانیم از ظرفیت همسایگی با ترکمنستان بهره ببریم. ضمن اینکه خودمان هم کشور گازی هستیم و می توانیم مبادلات گازی به صورت سوآپ و تبادل داشته باشیم. مثلا ترکمنستان قسمتی از صادرات گازش را می تواند بصورت تبادلی از طریق ایران انجام دهد و در عین حال ایران از ظرفیت ترکمنستان برای صادرات گاز به کشورهای آسیای میانه یا کشورهای دیگر استفاده کند. اما واقعیت آن است که این ظرفیت حداقل در یک دهه گذشته تقریبا رو به تعطیلی رفته بود.

با توجه به اینکه رابطه سیاسی بین ایران و ترکمنستان برقرار نبوده  در حوزه های همکاری های مشترک به خصوص ارتباط گازی نیز با ترکمنستان در بن بست و رکورد بودیم. امیدواریم در دولت جدید بتوان این ظرفیت را احیا  و از این تبادل دو کشور در حوزه گاز استفاده کرد چرا که باعث کاهش هزینه های ما و ترکمنستان در این حوزه خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: در قسمت های شرق و شمال کشور صنایع و نیروگاه های بسیار و مختلفی مستقر هستند که خوراک اصلی آن‌ها گاز است. مثلا مجتمع فولاد خراسان در همین زمستان تقریبا سه ماه به علت قطعی گاز تعطیل بوده است. این اتفاق برای بسیاری از صنایع دیگر با خوراک اصلی گاز افتاده است. این نیروگاه ها یا به تعطیلی کشیده شدند یا به خوارک جایگزین مثل گازوییل روی آوردند که آن هم آلاینده‌های زیست محیطی فراوانی داشته است.

وی افزود: این ظرفیت می توانست در چارچوب همکاری متقابل در حوزه استفاده از دو گاز کشور ساماندهی شود اما تا کنون اقدامی نشده و این باعث افزایش هزینه شده است. چرا که برای انتقال گاز از ذخایر گاز که عمدتا در جنوب و دریای عمان مستقر هستند هزینه سنگینی باید داده شود.

 خطوط انتقال گاز به شمال و شرق کشور هزینه هنگفتی می طلبد. اما از مجاورت با ترکمستان می توانستیم استفاده کنیم و هزینه ها را به حداقل برسانیم.در شرایطی که هزینه کرد یک ریال از بودجه با توجه به مشکلات کسری بودجه باید بامدیریت صورت بگیرد. اما متاسفانه حداقل در حوزه گاز از ظرفیت ترکمنستان برای کاهش هزینه های شبکه استفاده ای نکردیم.

ارکانی گفت: قطعا ایران می تواند جایگاه خود را بدست بیاورد. ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی شاهراه ارتباطی جهان در غرب آسیاست. هیچ کشور دیگری چنین موقعیتی را ندارد  و لذا ما می توانستیم هاب گازی منطقه غرب آسیا باشیم. واردات یا سوآپ گاز کشورهای شمالی ایران از طریق زیرساخت گازی ایران، یک موقعیت بسیار مهم برای قرارگیری در نقش مهم‌ترین بازیگر تجارت گازی منطقه را ایجاد خواهد کرد و باید به سمت افزایش واردات گاز از کشورهای شمالی و همچنین توسعه بازصادرات گاز به همسایگان برویم.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 357038
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا