در چه صورت مشمول افزایش یارانه می شویم؟

افزایش یارانه خانوارها که از پایان خرداد ماه برای دهک‌های اول تا سوم اعمال می‌شود، خانواده‌هایی را در برمی‌گیرد که ماهانه کمتر از ۶ میلیون تومان درآمد دارند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، از امروز قرار است یارانه سه دهک اول به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد. بر اساس اطلاعیه صادر شده از سوی وزارت کار و تعاون، شرط بهره مندی از اعتبار افزایشی، خرید بیش از ۸۰ درصد یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر است.

علیرضا عسگری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره توضیح داد: به ازای هر فرد در ۳ دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان کالا برگ الکترونیکی پرداخت می‌شود که هزینه کرد آن اختیاری است و افراد پس از شارژ این کالا برگ می‌توانند مبادرت به خرید ۱۱ قلم کالا اساسی کنند.

یارانه چه کسانی افزایش می یابد؟

دهک یارانه خانوار بر اساس میزان درآمد و هزینه‌های آنها مشخص می‌شود و برای این منظور یک‌سری فرمول وجود دارد. مرکز آمار بر اساس همین محاسبات می‌گوید پایین‌ترین طبقه اقتصادی در کشور، افرادی هستند که در دهک اول هزینه و درآمد قرار می‌گیرند.

دهک اول یارانه ضعیف‌ترین قشر هستند و هزینه‌های ماهانه آنها پایین‌تر از سایر دهک‌ها است. خانوار دهک اول در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به طور متوسط ۷۵ مترمربع زیربنا دارد. حدود ۲۰ درصد این خانوارها، اجاره‌نشین هستند. گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد جمعیت خانوار حاضر در دهک اول به طور متوسط ۲.۶ نفره است و نصف جمعیت خانوار یعنی ۱.۳ نفر درآمد دارند. سرپرست خانوار دهک اول عموماً به‌عنوان کارگر ساده فعالیت می‌کند و کارکنان خدماتی یا فروشندگان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

دهک دوم، از خانوارهایی تشکیل شده که متوسط متراژ محل سکونت‌شان بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، حدود ۸۲ مترمربع است. ۱۹ درصد خانوارهای دهک دوم در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنند. خانوار دهک دوم به طور متوسط ۳.۱ نفر عضو دارد و از این بین آنها ۱.۴ نفر درآمد دارند. شغل اغلب سرپرستان خانوار دهک دوم کارگر ساده است و مشاغلی مثل صنعتگران و کارکنان بخش صنعت، رانندگان و متصدیان و مونتاژکاران ماشین‌آلات در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

خانوار دهک سوم بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار در خانه‌ای زندگی می‌کند که به طور متوسط ۸۷ مترمربع زیربنا دارد. ۲۱ درصد خانوارهای دهک سوم اجاره‌نشین هستند. ۱.۴ نفر از اعضای این خانوار ۳.۳ نفره به‌طور معمول، درآمد کسب می‌کند. شغل اصلی سرپرست خانوار دهک سوم در گروه صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط به آن جای می‌گیرد و کارگر ساده در رتبه بعدی قرار دارد. بخشی از سرپرستان خانوار دهک سومی در گروه شغلی رانندگان، متصدیان و مونتاژکاران ماشین‌آلات قرار می‌گیرند.

منبع: مهر

اقتصاد کلان
شناسه : 357055
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا