وزارت نیرو صنعتگران را به بورس انرژی ارجاع داد؛

پاتک برقی به شهرک‌های صنعتی

شرکت توانیر در نامه به شهرهای صنعتی از تغییر در نحوه تامین انرژی مصرفی مشترکان با قدرت بیش از یک مگاوات خبر داده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، این مصوبه که براساس مصوبه هیات دولت به شهرک‌های صنعتی اعلام شده، تصریح می‌کند که شرکت توزیع برق از خردادماه امسال هیچ‌گونه تعهدی برای تامین برق مورد نیاز مشترکان با قدرت بیش از یک مگاوات ندارد.
این مصوبه که تاریخ تصویب آن به ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۹ برمیگردد و امضای اسحاق جهانگیری معاون اول وقت دولت دوازدهم زیر آن نقش بسته، به تازگی از سوی دولت به شهرک‌های صنعتی ابلاغ شده است.

برق بیشتر می خواهید از جای دیگر بخرید

براساس این دستورالعمل جدید، مشترکانی که مصرف برق آنها بیشتر از یک مگاوات است، موظف هستند که برق مورد نیاز خود را از روش‌هایی مثل احداث نیروگاه، انعقاد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌های جدیدالاحداث و خرید بسته‌های ظرفیت و انرژی از بورس انرژی تامین کنند.

در اصل در مصوبه معاون اول دولت دوازدهم، مقرر شده بود که مشترکان صنعتی با مصرف بالای ۵ مگاوات باید مازاد نیاز خود را از بورس انرژی تامین کنند، این در حالی است که وزارت نیرو این رقم را به یک مگاوات کاهش داده است.

براساس اعلام شرکت توانیر، این مصوبه از پایان خرداد ماه امسال قابل اجراست و شرکت‌هایی که میزان مصرف برق آنها بیش از یک مگاوات است، مهلت دارند که برای خرید برق به بورس انرژی مراجعه کنند و سفارش خرید بدهند.

شوک تورمی و تعدیل نیرو

تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی می‌گویند، این مصوبه دولت در حالی به آنها ابلاغ شده که نه‌تنها فرصت کافی برای تامین برق ندارند، بلکه آنها قدرت خرید برق را ندارند. به گفته آنان، دولت دوبار از آنها بابت برق هزینه دریافت کرده و حالا با این مصوبه که تامین برق از بورس انرژی را با قیمت‌های بالاتر امکان‌پذیر می‌کند، هزینه‌های نهایی تولید را افزایش خواهد داد.
کارشناسان می‌گویند با اجرای این مصوبه و تامین برق تولیدکنندگان از بورس انرژی قیمت نهایی بسیاری از محصولات صنایع کوچک هم گران می‌شود و به احتمال زیاد موج تازه‌ای از تعدیل نیرو شکل خواهد گرفت.
سال گذشته، قطعی برق خسارت‌های سنگینی به صنایع وارد کرد. بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تابستان ۱۴۰۰ بخش صنایع هفت میلیارد دلار از قطعی‌های نامنظم و مکرر برق متضرر شده است که در این میان صنایع فولاد و در مجموع صنایع فلزی، سیمان و صنایع غذایی از قطع برق زیان‌های سنگینی متحمل شدند.

پیشنهاد ویژهنفت و پتروشیمی
شناسه : 357360
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا