افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها به دنبال تاسیس بانک در ایران

جهان صنعت نیوز|  غلامرضا انصاری در حاشیه نشست ستاد هماهنگی روابط خارجی که ظهر امروز با حضور سفرای ایران در کشورهای افغانستان و پاکستان و استانداران کرمان،سیستان و بلوچستان و یزد برگزار شد،درباره اهم موضوعات مطرح شده در این نشست به خبرنگاران گفت:جلسه اشتراکی بین وزارت خارجه و کشور بود. دراین جلسه مقرر شد با توجه به سیاست‌های دولت جهت توسعه روابط با کشورهای همسایه سیاست‌ توسعه همکاری بین ایران و پاکستان تهیه شود؛ موانع صادرات و واردات بررسی شده و بر این اساس از استانداران و سفرا که خط مقدم هستند، دعوت به عمل آمد.

او با بیان اینکه در حال حاضر دو موضوع مهم در روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان باید مورد توجه قرار بگیرد،عنوان کرد:نخست، موضوع نقل و انتقالات بانکی و دیگری مشکلات گمرکی در حوزه صادرات است که مانع توسعه روابط بین دو کشور شده است.

انصاری تصریح کرد:  در حال حاضر تقریباً رقمی بین ۵ تا ۶ میلیارد صادرات به شرق کشور داریم که البته بخشی هم بصورت ثبت نشده است و تلاش می‌کنیم تجارت غیررسمی را به تجارت رسمی منتقل کنیم.

او افزود:هدفی که در این جلسه دنبال می کردیم این بود که چه از جهت امنیت و موانع مشکلاتی موجود، تجارت غیررسمی نیز در آمارهای رسمی قرار بگیرد.قرار بر این شد که با توجه به ابراز علاقه تجار و سرمایه‌گذاران پاکستانی و افغانستانی برای گشایش بانک در ایران این موضوع در دستور کار بانک مرکزی قرار بگیرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی در چارچوب قوانین و مقررات بانکی پس از بررسی این تقاضاها زمینه همکاری در این رابطه با متقاضیان افغانستانی و پاکستانی ایجاد کند .او همچنین گفت: در حوزه  صرافی‌ها مراودات بین صرافی‌های ایران و دو کشور پاکستان و افغانستان  از گذشته وجود داشته، با این حال امیدواریم با سازماندهی بانک مرکزی این صرافی ها هم ساماندهی شوند.

او افزود:نقش صرافی ها در ۴۰ سال گذشته بسیار اهمیت داشته و اگر بتوانیم به این مراودات چارچوب های دقیق تری بدهیم می توانند نقش بسیار گسترده تری در مراودات بانکی داشته باشند.

انصاری همچنین با اشاره به اینکه در حوزه پولی و بانکی سفرای ما مشکلاتی دارند ،عنوان کرد: موضوع بعدی تقاضای بالای افغانستان برای سرمایه‌گذاری و کسب اقامت ایران است که در حوزه‌های متنوعی این درخواست را مطرح کرده اند .

او اضافه کرد: این درخواستها در داخل هم مورد استقبال واقع شده و سطح‌آن هم در محدوده همان ٢۵٠ هزار دلار است.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در حوزه گمرکات نیز بحث‌هایی مطرح شد،ابرای امیدواری کرد که برای حل مشکلات جدی گمرکات تسهیلات بیشتری فراهم شود تا سرعت کار بالا رفته و خواب کالا کمتر شود.

به گفته انصاری در این رابطه لازم است در حوزه حمل و نقل اقدامات بیشتری انجام شود و البته استانداران قول همکاری دادند که کمک بزرگی به تسهیل رفت و آمد خواهد داشت.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه  با اشاره به حضور نماینده وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان خصوصی سازی در نشست امروز سفرای ایران در افغانستان و پاکستان و استانداران جنوب شرق کشور گفت: همه حاضران در این نشست متفق القول بودند که ما باید برای کشورها تسهیلاتی در حوزه تعرفه‌ها قائل شویم تا بتوانیم تعادل تجارت را به طرف‌هایمان رعایت کنیم.
او افزود: در حوزه حمل و نقل امیدوار هستیم تسهیلات وزارت راه سرعت کار را بالا ببرد.

انصاری در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از قاچاق سوخت چه پیشنهاداتی در این نشست مطرح شد،گفت: در حوزه انرژی با توجه به قاچاق کالا سازوکاری مدنظر است و امیدوار هستیم ضمن تأمین انرژی، چهارچوب‌های مشخصی را با هدایت سازمان‌های دولتی به سمت تجارت رسمی ببریم.
انصاری در پاسخ به سوالی در خصوص مبادلات با ارز ملی اظهارداشت: این مساله بصورت جاری وجود داشته اما مهم این است که مبادلات چگونه صورت بگیرد. اگر بتوانیم ریشه ای کار را انجام دهیم اینگونه مبادلات را باید به عهده تجار بگذاریم. وظیفه دولت تنها فراهم کردن بسترهای لازم است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 35760
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا