اما و اگرهای تغییر نرخ ارز پایه پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها

اگرچه دیروز لیست قیمتی از فرآورده های نفتی جهت عرضه در بورس همراه با تغییر نرخ ارز برای محاسبه قیمت پایه فراورده های ویژه ی نفتی از سوی انجمن صنفی صنعت پالایش نفت منتشر شده است، اما تا کنون سازمان بورس در این خصوص هیچ واکنشی نشان نداده است.

 

به گزارش جهان صنعت نیوز، روز‌گذشته خبری مبنی بر تغییر نرخ ارز محصولات فراورده های ویژه ی نفتی از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۰۰۰ تومان در رسانه ها منتشر شد. بر این اساس قیمت پایه فراورده های ویژه ی نفتی با رشدی حدود ۳۰ درصدی مواجه شد. در برخی اقلام این رشد قیمت پایه تا ۴۰ درصد هم رسید. به عنوان مثال قیمت پایه ی لوبکات که حدود ۱۲ هزار تومان برای هر کیلو بود،  به حدود ۱۶۵۰۰ تومان برای هر کیلو افزایش پیدا می کند. .

به این ترتیب می توان گفت، پالایشگاه ها نفت را با دلار ۲۸۵۰۰ تومان دریافت می کنند. ۸۰ درصد محصول را با نرخ ۲۸۵۰۰ و ۲۰ درصد را با نرخ ۳۸۰۰۰ تومان به فروش می رسانند. ادامه این رویه به شدت می تواند سود این شرکت ها را بالا ببرد.

بدیهی است که در پی این اقدام طبیعتا قیمت کشف شده ی این مواد بالا دستی با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد. به دنبال ان قیمت محصولات پایین دستی نیز با افزایش روبرو خواهند بود.

سکوت سازمان بورس در خصوص نامه ی تغییر نرخ تسعیر

گفتنی است تا کنون تنها منبعی که این نامه را منتشر کرده است انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت بوده است. هیچ سازمانی به غیر از انجمن صنفی صنعت پالایش، به طور رسمی این نامه را تایید نکرده است.
این در حالی است که از روز‌گذشنه تا کنون، بازار سرمایه متاثر تر این خبر، دچار نوسانات مثبتی خصوصا در گروه پالایشی شده است.
بنابراین انتظار می رود سازمان بورس به عنوان متولی و عرضه کننده ی این محصولات به سرعت در خصوص این نامه واکنش نشان دهد و به طور شفاف و مشخص موضع گیری کند و وضعیت صحت یا عدم صحت این نامه را مشخص کند.

لازم به ذکر است، در روزهایی که سیاست های تثبیت کم کم در حال ثمره دادن بودند و به گواه امارها نرخ تورم در خردادماه با کاهش مواجه شده بود و بسیاری از بازارهای سفته بازانه وارد فضای رکودی شده بودند. به نظر می رسید تحولات مثبتی در اقتصاد ایران در حال رخ دادن است. عجیب است که چرا بانک مرکزی در قبال چنین اقدامی سکوت کرده و هیچ واکنشی نشان نداده است؟/ تسنیم

بورسنفت و پتروشیمی
شناسه : 358152
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا