بانک مرکزی جلوی افزایش نرخ بهره را گرفت؟

 بانک مرکزی در عملیات بازار باز در هفته منتهی به 5 تیر ماه روند یک ماهه خود را تغییر داد. در این بازار هفته ها تزریق پول در بازار باز بالای 140 همت بود تا به نوعی از افزایش نرخ بهره جلوگیری شود. این در حالی است که در هفته اخیر بانک مرکزی حرکتی معکوس یک ماهه را ثبت کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، روند عملیات بازار باز در هفته های متوالی مرز تقریبا ثابت ۱۵۰ همت را در آمارهای خود رقم زده بود . در این معاملات بانک مرکزی سعی دارد تا وضعیت کسری های بانکی را به صورت میان مدت جبران کند. معاملات بانک ها با بانک مرکزی در این بازار از طریق وثیقه اوراق انجام می گیرد و سررسیدی یک هفته ای دارد. در همین رابطه در هفته نخست تابستان بانک مرکزی مسیر ثابت هفته های قبل را تغییر داد.

تغییر مسیر در بازار باز

در هفته منتهی به ۵ تیر ماه ، سطح نقدینگی تزریق شده در بازار باز برابر با ۱۲۸ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بوده است. در هفته های پیش بانک مرکزی سطح این شاخص را بالاتر از مرز ۱۴۰ همت ثبت کرده بود.

نرخ سود در این معالات از  مهم ترین شاخص هایی ست که بر تعیین نرخ سود بین بانکی و در ادامه حتی تورم در کشور اثر گذار باشد. در همین رابطه آمارهای بانک مرکزی در خصوص این بازار نشان می دهد در حالی که این بانک تزریق پول در بازار باز را ارتقا داده و سطوح بی سابقه ای را رقم زده اما نرخ سود بازار باز از ابتدای سال جاری تاکنون برابر با ۲۳ درصد بوده و در هفته های متوالی حراج ثابت مانده است. 

ثبات تزریق پول در معاملات بازار باز در حالی رخ داده که حجم تزیق پول در بازار باز مسیر های بی سابقه را رفته و قله های جدیدی را فتح کرده است.

اتفاقی که برخی کارشناسان آن را برای اقتصاد ایران مضر می دانستند. این عده متعتقدند ثبات دستوری نرخ سود بازار باز می توانند موجب رسوب بالای پول در بانک ها و در ادامه رشد تورم در کشور شود.

سیاست بانک مرکزی دراین بازار مبتنی بر کنترل نرخ بهره بین بانکی و جلوگیری از افزایش آن بود. در همین رابطه سعی داشت تا با بالابردن تزریق پول در بازار باز نیاز بانکها در بازار شبانه را کاهش داده و مانع از پیش روی نرخ بهره بین بانکی شود. اکنون در هفته نخست تابستانی اما مسیر خود را تغییر داده است.

 بانک مرکزی

رشد معاملات در بازار شبانه

در هفته منتهی به ۵ تیر ماه در سال جاری تزریق پول در بازار شبانه برابر با ۷ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم در مقایسه با هفته قبل خود حدودا ۷۵ درصد بیشتر شده و تقریبا بالاترین سطح را در سه هفته گذشته به ثبت رسانده است.

رشد تزریق پول در بازار شبانه می تواند به نوعی تغییر در فرمان بانک مرکزی در معاملات بین بانکی محسوب شود. در این معاملات بانک ها می توانند نیازهای نقدینگی خود را به صورت کوتاه مدت برطرف کنند. نرخ سود این معاملات در کوریدور بانک مرکزی حرکت می کند. این دامنه در هفته های اخیر از مرز ۱۷ تا ۲۴ درصد بوده است. 

با بالارفتن نرخ بهره بین بانکی و نزدیک تر شدن به سقف، بانک مرکزی  تصمیم گرفت تا تزریق پول در بازار باز را بیشتر کند تا از این طریق با رشد منابع در بازار بین بانکی، از رشد نرخ بهره بین بانکی پیش گیری کند. در هفته اخیر اما بانک مرکزی گویی از این سیاست عقب نشینی کرده و با کاهش در بازار باز،حجم تزریق پول در بازار شبانه را بیشتر کرده است./اکوایران

 بانک مرکزی

اقتصاد کلان
شناسه : 358565
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا