توافق با آژانس بین‌المللی انرژی غیرقانونی بوده است؟

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: توافق صورت گرفته ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خلاف قانون بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، امروز نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و معاونان این سازمان برگزار شد. علی خضریان، سخنگوی این کمیسیون گفت: این جلسه در چارچوب نظارت بر حسن اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران به ویژه ماده ۶ این قانون برگزار شد.

در این جلسه ابتدا رئیس سازمان انرژی اتمی گزارشی از ابعاد مختلف توافق و آخرین وضعیت قانون اقدام راهبری ارائه کرد.

سازمان انرژی اتمی تخلف کرده است؟

خضریان ادامه داد: پس از استماع گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی برای اعضا کمیسیون محرز شد که توافق صورت گرفته، خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تأکید رهبر معظم انقلاب بر عدم تخطی از این قانون است که ایشان این موضوع را در دیدار با دانشمندان و مقامات صنعت هسته‌ای تصریح فرمودند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خود را مکلف به همکاری و تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی دانسته است. همچنین بر اساس تأکید رهبری معظم انقلاب نباید تعهدات فرا پادمانی را بپذیرد. با این وجود متأسفانه بر اساس بیانیه آژانس حدود ۱۰ دوربین فراپادمانی در کارگاه تولید سانتریفیوژ در سایت اصفهان نصب شده است.

تعهدات فرابرجامی داده شده است؟

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: همچنین ۲ دستگاه EMD در تأسیسات فردو و نطنز جهت نظارت برخط غنی سازی برای اولین بار در جهان بدون کسب مجوزهای قانونی از مراجع مربوطه قرار گرفته است.

این موضوع نه تنها خلاف مصوبه مجلس بلکه فراتر از تعهدات برجامی است، چرا که در برجام اندازه گیری سطح غنی سازی، دستگاه OLEM ذکر شده از این رو باید روشن شود این ۲ دستگاه چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

وی گفت: در این جلسه علیرغم تأکید کمیسیون اصل ۹۰ و دیگر نمایندگان مجلس جهت اطلاع از جزئیات توافق مشخص شد که مجلس هیچ اطلاعی از جزئیات متن توافق که خلاف قانون و تعهدات فراپادمانی بوده، ندارد و امکان نظارت بر قانون مجلس نیز وجود ندارد.

پیش از این، درباره محتوای توافق مذکور از وزیر امور خارجه نیز سوال شده بود که وی اعلام کرد این پرونده توسط این وزارتخانه نشده و در سازمان انرژی اتمی دنبال می‌شود.

منبع: مهر

سیاسی
شناسه : 359190
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا