تبعات تجاوز روسیه به اوکراین برای کل بشریت

به نحوی برایم مهم نیست شما طرفدار، عاشق و یا حتی جیره‌خوار پوتین باشید یا نه، ولی یک مساله برایم مشخص است که تجاوز روسیه‌ی بعد از شوروی، به اوکراینِ بعد از شوروی، نه تنها تبعات منفی اساسی برای مردمان این دو کشور داشته است بلکه به علت عظمت این تجاوز برای همه‌ی بشریت نتایج سهمگینی داشته است.

اولین نتیجه و مهم‌ترین نتیجه ناشی از این تجاوز به علت ابعاد وسیعی که شامل می‌شود ناتوان کردن مردمان عادی برای بی‌عدالتی‌های حکومت‌های خودشان است و ظاهرا همه‌ی جنگ‌های تاریخ این چنین بوده است.
اگرچه بیشترین هرینه‌ی این جنگ‌ها را مردمان عادی با جان و مال خود پرداختند ولی مردمان عادی از صحنه‌ی تصمیم گیری‌های روزمره‌ی مربوط به زندگی‌هایشان توسط ابهت جنگ و پیچیدگی‌های مربوط به آن، به کنار صحنه‌ی تصمیم‌گیری‌ها رانده شده‌اند.
این امر در مورد تجاوز روسیه به اوکراین هم در ابعاد مختلفی صادق است ولی بُعد دیگری از این جنگ و تجاوز، تبعات بین‌المللی آن است که به گوش ما به صورت ارقام می‌رسد.
بطور غیر مستقیم این جنگ تا کُنون هزینه‌های مالی بس گزافی را برای بقیه‌ی مردمان اروپا و کانادا و ایالات متحده بوجود آورده است، هزینه‌هایی که با صرف شدن برای تجهیزات نظامی در ابعاد گسترده‌ای رفاه اجتماعی این مردمان را مختل کرده است ولی ابعاد ترکش‌های تجاوز روسیه به اوکراین ابعاد خیلی وسیع‌تری نیز در صحنه جهانی داشته است،
از جمله فقط برای اینکه یک مورد را ذکر کنیم وسعت یافتن قطب‌بندی‌های نظامی قدیم و جدید
ژاپن بعد از شکستش در جنگ جهانی دوم طبق قانون اساسی‌اش حق مشارکت از هرگونه قطب‌بندی نظامی را داوطلبانه از خود سلب کرده بود، در یک سال و نیم اخیر ژاپن دو اقدام اساسی در ارتباط با قطب‌بندی‌های نظامی انجام داده است که تاکنون مردم عادی ژاپن با آن مخالف بودند و ترس تجاوز نظامی یا از طریق روسیه و یا چین امروز بر آن مردم تحمیل گردیده است، که از یک سو هم تسلیم و همچنین هم‌پیمان نظامی با ناتو بشوند و از سوی دیگر هم‌پیمانی ویژه‌ای بطور مشخص با انگلستان را در نظر بگیرند، دو اقدامی که هفتاد سال جنبش صبح‌طلبانه‌ی مردم ژاپن را اگر نگوییم حذف، باید بگوییم مختل کرده است.
ابعاد دیگری هم جز نتایج تجاوز روسیه به اوکراین می‌توان در نظر گرفت ولی تصویر به نظر روشن است چه بخواهیم، چه نخواهیم، یا چه بدانیم و یا ندانیم فاجعه‌ی بزرگی در کل کره خاکی‌مان شکل گرفته است.

مجتبی صدریا، اندیشمند و فیلسوف ایرانی و نظریه پرداز اجتماعی- فرهنگی

وب سایت پروفسور صدریا

یادداشت
شناسه : 359669
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا