اظهار نظر جدید مسئول سیاست های خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات برجام

بورل تداوم مذاکرات برجام و تنش‌زدایی برسر برنامه هسته‌ای ایران و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حائز اهمیت دانست.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جوسپ بورل نوشت: با حسین امیرعبداللهیان درباره اهمیت ادامه مذاکرات پیرامون برجام گفت‌وگو کردم. وی تصریح کرد: تنش‌زدایی در برنامه هسته‌ای [ایران] و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان حیاتی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند. بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد. گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به دست آمده است.

تلاش برای ازسرگیری مسیر دیپلماسی و مذاکرات

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی با اشاره به اهمیت حفظ کانال‌های گفت‌وگو در مسیر تلاش برای دستیابی به درک مشترک میان ایران و اروپا، مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های اروپایی را صریح و سازنده توصیف کرد.

وی نقش بورل و معاونش (انریکه مورا) را سازنده خواند. او افزود: نماینده جدید اتحادیه اروپا در منطقه که پیش از این وزیر خارجه ایتالیا بود روابط سازنده ای با ما دارد. امیدواریم به روند تعامل مثبت ایران و اروپا کمک کند.

این درحالیست که برخی تحرکات طرف‌های اروپایی طی هفته‌های اخیر، از جمله دیدار نمایندگان تروئیکای اروپایی و هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات رفع تحریم‌ها با علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، نشانگر رگه‌هایی از پیشمانی و تلاش برای ازسرگیری مسیر دیپلماسی و مذاکرات است. پائیز گذشته با قمار در اغتشاشات ایران، به‌ نابودی کشاند.

اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند. موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

ابراهیم رئیسی رییس جمهور در همین پیوند تصریح کرد که تعاملات با ایران از مسیر رفتار عادلانه و عزتمندانه‌ می‌گذرد. وی با بیان اینکه مذاکرات برجام تنها پرونده و دستورکار دولت سیزدهم نیست. خاطر نشان کرد که چنانچه رفتار غرب با ایران اصلاح شود، مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و به نتایج نیز خواهد رسید.

منبع: ایرنا

سیاسی
شناسه : 359852
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا