انرژی از بازار سهام رفت؛

بورس از سد مقاومت عبور می‌کند؟

بازار سهام نسبت به هفته گذشته شرایط بهتری دارد. اما برای آنکه پیش بینی بورس را بر بازگشت به روند صعودی قرار دهیم،‌ زود به نظر می‌رسد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  شاخص کل بورس تهران دیروز به اعداد و ارقام بالای ۲.۲ میلیون واحدی برگشت. رقمی که چندی پیش به عنوان سطح حمایتی خیلی قوی از آن یاد می‌شد. اما اکنون به عنوان یک مقاومت بر سر راه شاخص کل قرار دارد.این موضوع را می‌توان از نیمه دوم بازار روز گذشته برداشت کرد.

شاخص کل با رسیدن به محدوده ۲.۲میلیون واحدی با مقاومت این سطح از منظر تکنیکالی مواجه شد و کمی عقب نشست تا در نهایت با رشد ۱۸ هزار و ۶۹۵ واحدی کار را تمام کند. حالا اما سهامداران منتظرند ببینند شاخص می‌تواند در بالای مقاومت حضور مستمر داشته باشد و روند صعودی خود را ادامه دهد؟

کاهش حواشی روزهای پایانی هفته گذشته در کنار افت قیمت قابل توجه قیمت بسیاری از نمادها، موجب شد تا معامله‌گران تمایل بیشتری برای خرید از خود نشان دهند. موضوعی که شاهد افزایش قیمت بخش خوبی از نمادها باشیم.

بازگشت بورس به روند صعودی؟

با این حال برخی تحلیلگران بر این عقیده هستند که رشد روزهای اخیر بازار به عنوان روند، شناسایی نشده است. در حقیقت این روند با توجه به حجم و ارزش معاملات پایین و تداوم خروج پول حقیقی، بسیار کم‌رمق و شکننده ارزیابی می‌شود.

مشکل دیگر بورس اعتماد است. بازار سهام این روزها همچنین با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو است. از یک سو صنایع بازار با حاشیه‌سازی‌های دولت مواجه هستند و هر روز تصمیم تازه‌ای برای آنها گرفته می‌شود. از سوی دیگر سهامداران اعتماد خود نسبت به بازار را از دست داده و هر روز با یافتن اولین فرصت خروج، در حال فرار از این فضای سرمایه‌گذاری هستند.

در این بین تکنیکالیست‌های بازار معتقدند اگر شاخص بورسی تهران این رویه صعودی را ادامه دهد و مقاومت‌های ابتدایی کنار بگذارد، رسیدن به اعداد و ارقام بالاتر از سقف تاریخی ۲.۵ میلیون واحدی دور از ذهن نیست.

قیمت‌ها جذاب، اما شکننده

نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: اصلاحی که بازار در هفته‌های گذشته داشته باعث شده قیمت‌ها به نقطه جذابی برسند. این نکته بسیار ارزنده‌ای است.

اما کماکان نمی‌توان با قاطعیت پیش بینی بورس را بر این استوار کرد کهوره رشد بازار سهام آغاز شده است. چراکه در زمان رکود نوسانات به صورت محدود مثبت به منفی و برعکس است.

دلار چاشنی صعود بورس است

رجایی می‌افزاید: به عقیده من در صورتی می‌توان به رشد بازار سهام امید داشت که دلار از قیمت ۵۲ هزار تومان عبور کند و این سیگنالی برای بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: همچنان وضعیت رکود بر معاملات حاکم است. به طور کل قیمت‌های جذاب باعث شده تا عملکرد خاصی را برای بازار متصور نباشیم و خرید پله‌ای در قیمت‌های فعلی هیچ نگرانی ندارد.

عوامل موثر بر بازار سهام

رجایی می‌گوید: هر عامل سیاسی قطعا در بازار اثرگذار خواهد بود. اما بازار سهام با توجه به بی‌اعتمادی زمانی رشد خواهد داشت که سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند. پس برای گروه کامودیتی صرفا اخبار مربوط به ارز مهم است.

رجایی درخصوص حاشیه‌های نرخ خوراک نیز می‌گوید: احتمال دارد نرخ خوراک اندکی تعدیل شود. اما این تعدیل اگر با قیمت ۶ هزار تومان باشد، تاثیر چندانی بر روند بورس ندارد و تنها با قیمت چهار هزار تومان است که سیگنال مهمی به بازار فرستاده خواهد شد.

پیش بینی بورس

همانگونه که اشاره شد،‌ شاخص کل به محدوده مقاومتی مهمی رسیده است. محدوده‌ای که برای عبور از آن کار سختی را در پیش دارد. در حقیقت عبور از این نقطه و امیدواری برای بازگشت بورس به روند صعودی متسلزم انرژی بالایی است. نمود این موضوع را باید در حجم و ارزش معاملات مشاهده کرد.

با توجه به اینکه تغییر محسوسی در ارزش معاملات شاهد نیستیم و همچنین عوامل بیرونی به گونه ای است که محرک قوی برای بازار سهام ایجاد نکرده، به نظر می‌رسد محتمل ترین سناریو برای پیش بینی بورس، ادامه روند خنثی بازار باشد. در این میان ممکن است تک سهم ها و برخی صنایع در برخی روزها با تقاضای بالایی روبرو باشند. اما به نظر نمی‎‌رسد این موضوع به کل بازار سرایت کند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 359891
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا