دبیر کل سازمان ملل متحد؛

مذاکرات بازگشت به برجام به بن بست رسیده است

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مورد ایران گفت که توافق برجام همچنان بهترین گزینه در قبال تهران است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، نشست دوره‌ای شورای امنیت برای بررسی پانزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره این قطعنامه روز پنجشنبه به وقت محلی ۱۵ تیرماه (۶ ژوئیه ماه جاری میلادی) برگزار می‌شود. سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش سازمان ملل متحد، در گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ که پانزدهمین گزارش او در این زمینه است. یک روز پیش از تشکیل نشست شورای امنیت برای بررسی این گزارش بطور رسمی منتشر شده است. آمده: برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که توسط چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ جولای ۲۰۱۵ منعقد شد. شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ آن را تایید کرد. نتیجه مذاکرات فشرده در طول چندین سال برای دستیابی به اهداف مشترک منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای بود. به نحوی که منافع اقتصادی ملموسی را برای مردم ایران به ارمغان آورد. هشت سال از امضای این توافق گذشته است. من همچنان متقاعد هستم که توافق بهترین گزینه موجود برای تضمین ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

در بند‌های اولیه گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد که در ۲۲ بند آورده شده است. آمده: تداوم عدم پیشرفت در جهت بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، علیرغم تاکید مجدد همه شرکت کنندگان و آمریکا در دسامبر ۲۰۲۲ مبنی بر اینکه این تنها گزینه قابل اجرا است ناامید کننده است. متاسفانه، مذاکرات پیرامون بازگشت به برجام همچنان به بن بست رسیده است. این امر چشم انداز بازگشت به اجرای کامل برنامه را محدود می‌کند. با این وجود، من خوشبین هستم. شرکت کنندگان در این طرح و آمریکا همچنان متعهد به راه حل دیپلماتیک هستند. صلح و امنیت پایدار برای همه کشور‌های عضو تنها از طریق گفتگو و همکاری امکان پذیر است.

آمریکا تحریم‌های خود را مطابق برجام لغو یا معاف کند

گوترش در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: بنابراین، من از همه طرف‌های مربوطه می‌خواهم که احساس فوریت بیشتری نشان دهند. گفتگو و تعامل را تجدید کنند. برای رسیدن به توافق در مورد موضوعات باقی‌مانده در اولین فرصت تلاش کنند. من مجدداً از آمریکا درخواست می‌کنم که تحریم‌های خود را همانطور که دربرجام ذکر شده لغو یا معاف کند. معافیت‌ها را در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران تمدید کند.

همچنین مجدداً از جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کنم از انجام اقدامات بیشتر که این کشور را از اجرای کامل برجام دور می‌کند خودداری کند. اقداماتی را که از ژوئیه ۲۰۱۹ انجام داده و متعهد شده است. این اقدامات قابل برگشت است، بازگرداند. علاوه بر این، لازم است جمهوری اسلامی ایران به دقت سایر نگرانی‌های مطرح شده توسط اعضای برجام و سایر کشور‌های عضو در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را مورد بررسی قرار دهد. به آن‌ها رسیدگی کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد: آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به ایفای نقش ضروری در نظارت و راستی آزمایی کلیه فعالیت‌های مرتبط با هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد. من از نشست‌های سطح بالا و بیانیه مشترک بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران در مارس ۲۰۲۳، مبنی بر”تسریع در حل مسائل پادمانی باقیمانده” و تمایل جمهوری اسلامی ایران به ” همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تسریع در حل مسائل پادمانی باقی‌مانده” استقبال می‌کنم.

آژانس قادر به راستی آزمایی ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران نبوده

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اشاره کرد که دوربین‌های نظارتی را در تاسیسات تولید قطعات سانتریفیوژ نصب کرده است. این آژانس در ارتباط با اورانیوم- ۲۳۵ کشف شده در یک مکان با ۸۳.۷ درصد گزارش داد. اطلاعات ارائه شده توسط جمهوری اسلامی ایران با توضیح آن در مورد منشاء این ذرات مغایرت ندارد. وجود این مواد را اعلام کرده است. آژانس “در این مرحله هیچ سوال دیگری در مورد این موضوع ندارد. “

آژانس همچنین خاطرنشان کرد که از فوریه ۲۰۲۱ تاکنون قادر به راستی آزمایی کل ذخایر اورانیوم غنی شده در جمهوری اسلامی ایران نبوده است. اما تخمین زده که تا ۱۳ مه ۲۰۲۳، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران حدود ۴۷۴۴.۵ کیلوگرم بوده است. فراتر از حد مجاز ۲۰۲.۸ کیلوگرم است. این مقدار شامل ۵۰۹.۷ کیلوگرم اورانیم U-۲۳۵ غنی شده با خلوص ۲۰ درصد و ۱۱۶.۱ کیلوگرم اورانیوم U-۲۳۵ غنی شده با خلوص ۶۰ درصد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 360069
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا