تقابل نظامی با ایران انتقال یک‌ سوم نفت جهان را مختل می کند

جهان صنعت نیوز|  عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تحلیل‌هایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت هر بشکه نفت به ۱۵۰ دلار در پی عدم توافق اروپا و آمریکا با ایران بر سر مسئله هسته‌ای و دیگر مسائل، گفت: اگرچه نتیجه عدم پذیرش توافقنامه برجام و عهدشکنی آمریکا افزایش قیمت نفت خواهد بود اما بهره‌برداری از شرایط متشنج بازار با هدف بالا رفتن قیمت پایدار نیست چراکه اقتصاد در شرایط آرام جهانی می‌تواند رشد و رونق داشته باشد بنابراین درصورت افزایش قیمت هر بشکه نفت به ۱۵۰ دلار در پی عدم توافق اروپا و آمریکا با ایران بر سر مسئله هسته‌ای و دیگر مسائل موقتی است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش قیمت نفت، کشورهای تولیدکننده را حتی درصورت هم‌پیمانی با آمریکا متضرر می‌کند ‌چراکه انرژی بعد جهانی و بین‌الملل دارد و نفت و میعانات گازی نیاز تمام جهان است.

وی افزود: هرگونه تقابل نظامی با ایران ممکن است عبور یک سوم نفت جهان را که از خلیج فارس گذر می‌کند با مشکل مواجه کند و قیمت نفت را به بیش از ۱۵۰ دلار برساند، همچنین به تعویق افتادن توافق بین آمریکا و ایران ممکن است تنش‌ها را هر لحظه بیشتر کند.

شرفی اضافه کرد: بی‌شک انرژی پیشران هر اقتصادی است و هرگونه خلل یا کمبودی در عرضه انرژی می‌تواند هزینه‌های تولید کالا و ارائه خدمات را افزایش و رشد اقتصادی را کاهش دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت نفت پیش‌بینی‌ها برای ایجاد یک رکود اقتصادی را افزایش داده است، اظهار کرد: افزایش قیمت نفت و به‌تبع آن بنزین، اوضاع را برای ترامپ در آمریکا-که سال آینده درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد- سخت‌تر خواهد کرد. اگر او نتواند با همکاری عربستان و امارات، بازار را به وضع سابق برگرداند باید آماده یک رقابت بسیار سخت برای ورود مجدد به کاخ سفید باشد.

اقتصاد کلان

شناسه : 36043
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا