تا ۱۹ تیر ماه؛

ایران به اندازه ۵۰ درصد خرید تضمینی، از روسیه گندم وارد کرده است

بر اساس آخرین آمارها خرید تضمینی گندم به بیش از ۶ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که به اندازه نیمی از این میزان، ایران از روسیه گندم وارد کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در حالی که حواشی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد، آمارهای منتشر شده حاکی از این است که ایران به اندازه نیمی از خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی، از روسیه گندم خریده است.

بر اساس آمارهای اتحادیه غلات روسیه، مصر در سال زراعی ۲۳-۲۰۲۲ بزرگ‌ترین خریدار گندم این کشور بوده است. این کشور ۱۱.۹ میلیون تن گندم از روسیه خریده که ۲۲.۵ درصد از کل صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد.

ترکیه با ۱۰.۲ میلیون تن دومین خریدار بزرگ گندم روسیه است که ۱۹.۳ درصد از کل صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد.

پس از آن الجزایر با ۳.۳ میلیون تن قرار دارد.

واردات از روسیه معادل ۵۰ درصد خرید تضمینی گندم

بر اساس این آمار، ایران با خرید ۳.۱ میلیون تن چهارمین کشور واردکننده گندم روسیه محسوب می‌شود. این در حالی است که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرده خرید تضمینی گندم تا ۱۹ تیرماه سال جاری به بیش از ۶ میلیون تن رسیده است. به بیان دیگر تا به امروز ایران به میزان ۵۰ درصد خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی،‌ از روسیه گندم وارد کرده است.

پس از ایران عربستان با ۳.۱میلیون تن قرار دارد. پاکستان، لیبی، بنگلادش، رژیم صهیونیستی و سودان دیگر واردکنندگان عمده گندم از روسیه محسوب می‌شوند.

رکورد شکنی روسیه در صادرات گندم

به گفته رئیس بخش تحلیلی اتحادیه غلات روسیه، تاجران روسی بیش از ۵۳ میلیون تن گندم به بازارهای خارجی صادر کردند که تقریبا یک و نیم برابر از سال قبل بیشتر است.

کارشناسان معتقدند که چند عامل بر این روند تاثیر دارند. از جمله تقاضای بالا از سوی خریداران سنتی گندم روسیه، اضافه شدن خریداران از کشورهایی که قبلا غلات روسیه را نخریده بودند. همچنین کاهش قیمت‌ها به دلیل کاهش اخیر عوارض صادراتی.

بر اساس برآوردهای اتحادیه غلات روسیه، مجموع صادرات غلات روسیه در سال گذشته در مجموع به ۶۱.۸ میلیون تن رسیده که رکورد بالایی است و افزایش نزدیک به ۴۵ درصدی نسبت به فصل قبل را نشان می‌دهد.

روسیه سال گذشته در برداشت غلات رکورد ثبت کرد و کشاورزان بیش از ۱۵۰ میلیون تن غلات از جمله بیش از ۱۰۰ میلیون تن گندم جمع‌آوری کردند.

کشاورزی

شناسه : 360878
لینک کوتاه :

۱۰ دیدگاه

  1. خاک بر سر ایران به جایی اینکه از کشاورز خودش حمایت کند تا گندم بیشتری تولید کنند وحتی صادر کنند برای کسری غلات خود از روسیه گندم وارد می کند وقیمت اصلی را هم به مردم نمیگن تمام این به این خاطر است که دست آقازاده ها تو کار است برای چپاول ایران

    1. واقعا درسته، کشاورزان روسیه از ایران واجبتره،آنهایی که دم از حمایت از تولید میدن کجا هستید؟ آقا زاده ها که پول ملت محروم را به خزانه روسیه میدن به خاطر سودهای کلان خودشون مثل زالوهای خون خوار هستن، خدا از مصببان بدبختی کشاورزان نمیگذره انشالله، این وعده خداست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا