روزگار سخت خانوارها در بازار مسکن؛

۵۵ سال انتظار برای یک خانه ۶۰ متری!

برآوردها نشان می‌دهد که با توجه به قیمت مسکن و درآمد خانوارها، خرید آپارتمان در شهر تهران بر اساس معیارهای اقتصادی به ۵۵ سال زمان نیاز دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس آخرین دادهای‌ منتشر شده از سوی مرکز آمار، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در دی ماه سال گذشته به ۵۵ میلیون تومان رسید. هر چند سیاست‌گذاران از آن زمان با عدم انتشار داده های رسمی قیمت آپارتمان سعی در کتمان شرایط نامساعد بازار مسکن دارند با این وجود باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که خرید مسکن برای اغلب خانوارها به رویایی دست نیافتنی مبدل شده است.
اگر فرض کنیم در ۵ ماه گذشته میانگین قیمت مسکن به اندازه تورم کلی اقتصاد افزایش پیدا کرده باشد، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در خرداد ماه امسال به حدود ۶۵ میلیون تومان رسیده است. این یعنی قیمت یک آپارتمان ۶۰ متری در شهر تهران بر اساس میانگین قیمت ها برابر با ۴ میلیارد تومان است.
از سوی دیگر بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار، میانگین درآمد خالص سالانه خانوارهای تهرانی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶۰ میلیون تومان بوده است. اگر فرض کنیم این رقم در این مدت با افزایش ۵۰ درصدی همراه شده باشد، میانگین درآمد سالانه خانوارهای تهرانی اکنون به حدود ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است.
با در نظر گرفتن این اعداد، اگر یک خانوار تهرانی ۳۰ درصد درآمد سالیانه خود را پس انداز کند با قیمت‌های امروز، حدود ۵۵ سال طول خواهد کشید تا یک خانه ۶۰ متری بر اساس میانگین قیمت ها بخرد. عددی که رویای دست نیافتنی خرید خانه را ملموس تر می کند.
در این شرایط سیاستگذاران بر این باورند طرح‌هایی همچون ساخت مسکن ملی و افزایش وام مسکن و حتی کاهش نرخ بهره تسهیلات می‌تواند بازار مسکن را از این بن بست خلاص کند. اما با توجه به تجربه سال‌های گذشته به نظر می‌رسد که اجرای چنین طرح هایی نه تنها کمکی به وضعیت کنونی نمی کند بلکه با تشدید ناترازی‌های اقتصاد و تشدید تورم، شرایط را بحرانی تر می‌کند.
بهبود شرایط خانوارها در بازار مسکن همانند سایر بازارها تنها یک راه حل دارد و آن کنترل تورم و دستیابی به رشد اقتصادی است. راهکاری که در شرایط کنونی اقتصاد چندان دست یافتنی به نظر نمی رسد.

اخبار برگزیدهمسکنویدئو
شناسه : 361058
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا