طعم تلخ واقعیت؛

۳ دهه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران معادل ۳۰ درصد هزینه جام‌جهانی قطر

برای اینکه فهم بهتری از وضعیت خودمان در اقتصاد داشته باشیم و بدانیم در کجای آن ایستاده‌ایم، نیاز است به جای خیال پردازی برخی اعداد را بازخوانی کنیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بررسی «گزارش سرمایه‌گذاری جهانی» سازمان ملل ما را با تصویری واقعی‌تر از امنیت اقتصادی کشورها و جذب «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» که به اختصار در متون اقتصادی FDI عنوان می‌شود، روبه‌رو می‌کند.

بر اساس این گزارش در یک دهه گذشته و تا سال ۲۰۲۱ به ترتیب آمریکا، هلند، چین، لوکزامبورگ، انگلستان، هنگ‌کنگ، سنگاپور، ایرلند، سوئیس و آلمان به عنوان ۱۰ مقصد اول سرمایه‌گذاری خارجی بوده‌اند و موفق به جذب ۳۹ هزار و ۶۲۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی شده‌اند.

به عنوان مثال طی یک دهه گذشته، هلند با جمعیت ۱۷ میلیون نفر موفق به جذب ۴ هزار و ۳۳۱ میلیارد دلار شده است؛ فهم عددهای موجود در گزارش اندکی دشوار به نظر می‌رسد، خصوصا زمانی که متوجه شویم کشوری مانند قطر برای ساخت استادیوم‌های ورزشی و تاسیس زیرساخت‌های مناسب برای برپایی جام جهانی ۲۰۲۲ تنها حدود ۲۱۰ میلیارد دلار هزینه کرده است! یعنی کم تر از ۳ درصد از سرمایه گذاری خارجی انجام شده در هلند طی یک دهه گذشته.

اما آمارهای منتشرشده درباره ایران می‌گویند از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۴۰۲ بالاترین جذب سرمایه خارجی در سال ۱۳۹۴ و تنها به مبلغ ۲ میلیارد دلار بوده است. همچنین کل جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با ارفاق‌ طی سی سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد دلار بوده است. یعنی کل سرمایه گذاری خارجی ایران در سه دهه گذشته کم‌تر از ۳۰ درصد هزینه‌ای است که قطر برای برگزاری جام جهانی انجام داد.

مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشور ترکیه حکایت از آن دارد که حتی در رقابت با همسایگان موفق به جذب سرمایه‌های ناچیزی بوده‌ایم. در سال‌هایی که کشوری مانند ترکیه عدد ۶۰ میلیارد دلار و عربستان سعودی نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده‌اند، سهم ما بسیار ناچیز بوده است.

واقعیت اینکه طی سال‌های گذشته تعداد بی شماری کنفرانس، جلسه، نشست‌های تخصصی برگزار شده است. همچنین صدها مقاله هم منتشر شده است، اما خروجی هیچ‌کدام از چنین گفتارهایی جز تکیه به کلمات بی‌معنا و غیرقابل لمس در اقتصاد کشور نبوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 361079
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا